La jumătatea lunii martie este 200 de nave chineze, despre care Beijingul afirma că ar fi nave de pescuit, au ajuns în reciful Whitsun, teritoriu revendicat de China. Pe de altă parte Filipine spune că sunt nave miliție, nave civile pe care China le-a înarmat și care contribuie la provocările Beijingului. Manila a acuzat că îi este încălcat teritoriu.
În fond, China revendică în cvasitotalitate Marea Chinei de Sud.
Ca răspuns, SUA au transmis Chinei acum două săptămâni că orice acțiune militară împotriva statului Filipine va atrage de la sine un răspuns militar american. Totodată, pentru a descuraja China, Washingtonul a trimis în regiune mai multe forțe militare. La începutul lunii aprilie, un grup de luptă maritim condus de portavionul USS Theodore Roosevelt a intrat în Marea Chinei de Sud.
China a clipit prima și și-a retras navele
Săptămâna trecută China și-a retras navele din regiunea disputată. „Chinezii au clipit”, a declarat Jerry Hendrix, ofițer în rezervă al US Navy și actual expert militar, care a adăugat că Beijingul a înțeles că SUA nu dau înapoi iar acțiunea lor contribuie la militarizarea regiunii. Rămâne de văzut însă pentru cât timp „au clipit” chinezii.
Cert e că la acțiunile de descurajare pe lângă forțele navale au participat și patru aeronave F-16. Potrivit unei analize a jurnalistului militar David Axe, publicată în Forbes, pe data de 12 aprilie, ca parte a acțiunilor de descurajare, patru avioane F-16 ale US Air Force, puternic înarmate, au decolat de la Baza Aeriană Misawa din nordul Japoniei și au zburat peste Marea Chinei de Sud, la sud de Taiwan și deasupra portavionul USS Theodore Roosevelt.
A fost o demonstrație de forță a americanilor, fiecare aeronavă F-16 având șase rachete aer-aer. Problema e că baza aeriană de unde au decolat avioanele de luptă este foarte, foarte departe de Marea Chinei de Sud și implicit de Taiwan.
Demonstrația de forță a SUA cu cele patru F-16 puternic înarmate a scos la iveală o mare problemă: A fost nevoie de patru „cisterne aeriene” pentru ca avioanele de vânătoare să ajungă în regiune
Spre exemplu, scrie sursa citată, e foarte posibil ca avioanele să fi decolat chiar din Misawa și nu din baza aeriană Kadena, aflată pe insula Okinawa, unde operează două escadrile de F-15. Kadena se află la 800 de km de Marea Chinei de Sud, în timp ce Misawa la nu mai puțin de aproximativ 3.000 de km!
În orice caz, pentru a ajunge în Marea Chinei de Sud cele patru aeronave F-16 au avut nevoie de patru „cisterne aeriene” KC-135 care le-au realimentat. Aeronavele de realimentare au avut transpoderul radio pornit, astfel că traseul lor a putut fi analizat pe site-urile publice, precizează sursa citată.
De precizat e că un F-16 înarmat atât de puternic nu poate zbura mai mult de 640 de km. Așadar a fost nevoie de 4 KC-135, pentru tot atâtea F-16, ca avioanele de luptă să facă demonstrația de forță în Marea Chinei de Sud.
Armata Chinei nu se ridică la nivelul US Army, dar Beijingul deține avantajul geografic în regiune
Jurnalistul militar atrage atenția că exceptând escadrilele de F-15 aflate la baza aeriană din Kadena, avioanele F-16 aflate la Misawa sunt forțele militare aeriene permanente americane cele mai apropiate de Taiwan și Marea Chinei de Sud. Adică la aproape 3.000 de km distanță. „Imaginați-vă de câte aeronave de realimentare ar avea nevoie o forță militară mut mai mare”, precizează Axe.
Analiza precizează că SUA au mult mai multe aeronave de luptă decât China, avioane care sunt și mai moderne și performante. Dar Beijingul deține avantajul geografic prin zeci de baze aeriene aflate în imediata apropiere a Taiwanului.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News