Publicitate
J-16 a fost semnalat în apropierea strâmtorii Taiwanului și a fost, de asemenea, desfășurat pentru a proteja granițele occidentale ale Chinei, fiind considerat de analiștii militari chinezi unul dintre elementele centrale ale forțelor de apărare aeriană, se precizează într-un articol recent, al publicației chineze Global Times.
"În ceea ce privește performanța, J-16 este superior tuturor tipurilor de aeronave cu care am zburat. Vorbind despre capacitatea de control a aeronavei, J-16 este un avion de generație 3.5, cu progrese uriașe în sistemele radar și de control al armamentului, în comparație cu aeronavele anterioare”, a declarat Wang Songxi, instructor de zbor la Forța Aeriană a Comandamentului Teatrului de Nord, într-un interviu acordat, marți, China Central Television (CCTV).
China a cumpărat licența din Rusia în 1999
În 1999, China a cumpărat licența de la Rusia pentru fabricarea Su-30. În 2012, a fost produsă prima aeronavă J-16, pe baza avionului rusesc. Subsistemele originale au fost înlocuite cu cele chinezești, inclusiv armamentele și motorul, iar un nou radar mai modern, de tip AESA, a fost montat la bordul aeronavei. Masa avionului a fost redusă prin utilizarea la o scară mai mare a materialelor compozite.
China a dezvoltat și o variantă de război electronic, J-16D, sisteme specifice fiind montate la extremitățile aripilor și în interiorul fuselajului, cel din urmă fiind poziționat în locul tunului de bord calibru 30 mm și a sistemului de căutare și urmărire în infraroșu (IRST).
“Deși privit din exterior, este aproape identic cu Su-30, avionul J-16 este dintr-o generație mai avansată”, a adăugat Wang, care l-a considerat chiar superior aeronavei chineze J-10C de generația a patra, deoarece are două motoare și doi piloți, spre deosebire de J-10C, care are un motor și un pilot. Wang a amintit că în 2020, o luptă aeriană între J-16 și J-10C s-a încheiat la egalitate.
J-16 ar fi fost îmbunătățit pentru o mai bună capacitate stealth, fiind acoperit cu vopsea absorbantă radar de culoare gri-argintiu, care îl face mai puțin vizibil pentru ochiul uman și dispozitivele electromagnetice.
Fu Qianshao, expert în aviație militară chineză, a declarat pentru Global Times că designul aerodinamic al J-16 accentuează manevrabilitatea mai degrabă decât stealth-ul, dar acoperirea poate face mai dificilă detectarea.
J-16 a fost retrogradat de la generația 4.5 la 3.5
Comentariul autorului: Se estimează că Forțele Aeriene chineze au peste 200 de avioane J-16. Acest tip de aeronavă este cotat pe locul doi în China ca tehnologie, avioanele invizibile J-20, de generația a cincea, fiind considerate cele mai bune.
Potrivit clasificării făcute de specialiștii militari americani, J-16 se încadrează la generația 4.5 de aeronave de luptă multirol, iar retrogradarea sa la generația 3.5 de către pilotul-instructor chinez Wang este surprinzătoare, fiind posibilă o eroare a redacției sau o ușoară neatenție a pilotului.
Cu toate acestea, “gura păcătosului“ pilot chinez ar putea grăi adevărul, iar realitatea privind capabilitățile aeronavei să fie diferită față de ceea ce se prezintă oficial.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News