Versiunile timpurii ale tehnologiei stealth pe aeronave precum bombardierul F-117A Nighthawk și B-2 Spirit erau delicate și greu de întreținut, a transmis Heather Penney, un pilot de F-16 pensionat și rezident senior la Institutul Mitchell pentru Studii Aerospațiale, potrivit Defense News.
Realimentarea unui F-117 Nighthawk, sursă foto: US Air Force
Stealth-ul a făcut salturi considerabile înainte de-a lungul anilor pentru a fi mai practic și mai fiabil, a spus Penney, iar capabilitatea stealth a unui avion de luptă din a șasea generație trebuie, de asemenea, să facă un alt pas înainte pentru a fi menținută și pentru a oferi performanțe mai bune.
Penney, dar și generalul-locotenent (în retragere) Clinton Hinote, fostul responsabil cu designul Forțelor Aeriene americane viitoare, au spus că următoarea generație de aeronave trebuie să preia cantități mari de date detaliate și să le fuzioneze într-un mod care să rezolve spațiul de luptă.
O aeronavă din a șasea generație „ar trebui să fie capabilă nu numai să aibă acești senzori avansați, nu doar să privească înainte, ci și în lateral și înapoi, și prin [mai multe] fenomene” precum radar, infraroșu și alte frecvențe, a spus Penney.
Să vorbim despre viitorul avion de luptă american NGAD, un proiect deja controversat considerat de generația a 6-a
NGAD. Sursa foto: Lockheed Martin via The Aviationist
SUA au în prezent două programe de dezvoltare a avioanelor de generația a 6-a. E vorba de NGAD - un avion de luptă care va trebui să înlocuiască F-22 Raptor, și bombardierul B-21 Raider, avion deja construit care a efectuat și primele zboruri. Ambele sunt esențiale, în ciuda faptului că există voci controversate care vorbesc de amânarea sau chiar anularea NGAD, în contextul costurilor mari ale NGAD.
Iar Forțele Aeriene (ale SUA) doresc ca NGAD să facă echipă cu drone operate de inteligență artificială, cunoscute ca avioane de luptă colaborative sau CCA, ca parte a conceptului de „familie de sisteme”. CCA-urile ar putea desfășura misiuni de lovitură, pot bloca radarele inamice, pot efectua recunoașteri sau chiar pot servi ca momeală.
Problema costului ridicat al motorului adaptiv care oferă caracteristici de eficiență superioară, ar putea fi ocolită dacă NGAD va fi gândit altfel decât un avion de vânătoare cum este acum F-22, consideră Hinote.
Forțele Aeriene au planificat până acum ca NGAD să aibă un nou tip de sistem de propulsie cunoscut sub numele de motor adaptiv , care poate trece la configurații diferite, mai eficiente, în funcție de situația de zbor. Companiile Pratt & Whitney și General Electric Aerospace își dezvoltă fiecare propriile motoare adaptive ca parte a programului de propulsie adaptivă de generație următoare.
Cu toate acestea, un motor adaptiv ar fi foarte scump, a spus Hinote. Și, cu crizele bugetare serioase care au determinat Forțele Aeriene să-și reconsidere planurile și proiectele pentru NGAD, serviciul se gândește dacă să-și reducă (cerințele) pentru motor pentru a reduce prețul NGAD.
Secretarul Forțelor Aeriene Frank Kendall a declarat într-un interviu din iunie pentru Defense News că a face motorul NGAD mai mic și mai puțin complex este o opțiune care se ia în considerare.
Dar o capabilitate mai bună de luptă pentru misiuni de vânătoare nu ar fi probabil pe lista de dorințe pentru avioanele din a șasea generație, a spus Hinote. El nu se așteaptă ca acele avioane să aibă progrese în manevrabilitate la viteză mică sau un accent pe tunuri care să le permită angajarea în spații relativ apropiate.
„F-22 poate obține un [unghi de atac] înalt în moduri pe care nu le-am văzut niciodată”, a spus Hinote. „Sukhoi Su-57, același lucru. Nu cred că [unghiul de atac] este relevant pentru impunerea superiorității aeriene în Pacific.”
Departamentul american al Apărării nu păstrează o taxonomie exactă și rapidă a generațiilor de avioane. Dar în 2017, un purtător de cuvânt de la Baza Aeriană Comună Langley-Eustis din Virginia a sintetizat evoluția aviației tactice de după al Doilea Război Mondial în abordarea pe generații de aeronave cu evidențierea salturilor generaționale.
Cele 5 generații ale aviației militare
Avioane MiG-21 românești, în misiune alături de avioane americane de tip F-16 Fighting Falcon, aparținând Escadrilei 510 Expediționară de Vânătoare „Buzzards”. Foto: U.S. Air Forces in Europe and Air Forces Africa
Jeffrey Hood, de la biroul de afaceri publice al Aripii 633 a bazei aeriene, a spus că prima generație de avioane de luptă care a apărut după cel de-al Doilea Război Mondial a profitat de tehnologia nouă a avioanelor cu reacție și cea a aripilor înclinate, spre deosebire de aripile perpendiculare (pe corpul avionului) care erau anterior un standard. Dar acele avioane de luptă, cum ar fi F-86 Sabre, erau limitate la viteze subsonice și la tunuri de bord.
Totul s-a schimbat după ce Chuck Yeager a spart bariera sunetului în 1947. Acest lucru a deschis ușa unei a doua generații de avioane, cum ar fi F-104 Starfighter, care trecut de Mach 1 și chiar de Mach 2 și care puteau transporta radar și rachete aer-aer la bord, a scris Hood.
A treia generație – care a inclus F-4 Phantom din epoca Vietnamului – a încorporat radare avansate și rachete mai bine ghidate care puteau angaja inamici dincolo de raza vizuală.
După aceea au venit F-14 Tomcat, F-15 Eagle, F-16 Fighting Falcon și F-18 Hornet - a patra generație de luptători care pot manevra la forțe G mari, pot folosi legături de date digitale pentru a partaja informații, pot urmări și lovi mai multe ținte de suprafață folosind lasere sau ghidaj GPS.
Într-un studiu din 2016 publicat de Institutul Mitchell pentru Studii Aerospațiale, generalul Jeff Harrigian, acum pensionat, a spus că luptătorii din a cincea generație, cum ar fi F-22 și F-35, includ abilități de ascundere, autoapărare îmbunătățită, de detectare și bruiaj, integrate, avionică și multe altele.
E într-adevăr B-21 Raider american un bombardier de generația a 6-a? Generalul american Hinote e sceptic
Un prototip al bombardierului strategic B-21 Raider. Sursa Foto: Northrop Grumman
”Caracteristicile stealth și arhitectura deschisă ale lui B-21 Raider nu-l fac neapărat de generația a șasea”, consideră Hinote.
Northrop Grumman și-a prezentat bombardierul B-21 Raider drept primul avion de generația a șasea. Într-un interviu acordat Defense News înainte de lansarea B-21 în 2022, un oficial Northrop a spus că stealth-ul de ultimă tehnologie al bombardierului, utilizarea arhitecturii sistemelor deschise și utilizarea tehnologiilor avansate de rețea și de partajare a datelor pentru a conecta senzorii la trăgători din mai multe domenii fac din B-21 „primul dintre sistemele din a șasea generație”.
Aceste abilități sunt probabil suficiente pentru ca B-21 să se califice ca un avion de generația a șasea, a spus Penney, deși a spus că nivelurile sale ridicate de clasificare fac dificil pentru observatorii externi să evalueze dacă este la înălțimea reclamei.
Hinote privește afirmațiile lui Northrop cu ceva mai mult scepticism și consideră că este mai mult o abordare de marketing, dar constată că aceste definiții generaționale sunt în mare măsură chestiuni de opinie.
„Dacă vor să-l numească a șasea generație, sigur”, a spus Hinote. „Nu cred neapărat că caracteristicile stealth și arhitectura deschisă ale lui B-21 fac automat o schimbare generațională în ceea ce avem. Este un pas incremental, este un pas bun, mă bucur că o facem, dar probabil că nu este atât de mare încât să fie cu adevărat generațional.”
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News