Există riscul ca angajamentele de securitate să rămână doar ca acorduri politice. Aceasta este o preocupare pentru autorităţile de la Kiev. În plus, declarația-cadru ucraineană diferă de relațiile de securitate similare pe care SUA le au cu Israelul și Taiwanul. Acest lucru este evidențiat într-un articol publicat de Mikhailo Soldatenko, avocat la Kiev: Modelul israelian cu o întorsătură ucraineană: Cum ar putea arăta "garanțiile" de securitate ale SUA.
Încă de anul trecut, Ucraina a solicitat partenerilor săi garanții de securitate pe termen lung și obligatorii din punct de vedere juridic. În septembrie, propunerile ucrainene au fost prezentate într-un document intitulat "Kyiv Security Compact", potrivit Eurointegration.com.
Declarația G7 reprezintă un prim pas în direcția satisfacerii cerilor Kievului
Angajamentele de securitate menționate în declarația G7 diferă de prevederile acordurilor de apărare reciprocă, care ar putea implica asistență până la utilizarea forțelor armate aliate (cel mai cunoscut articol 5 din Tratatul NATO de la Washington).
În schimb, declarația G7 prevede că Ucraina și partenerii săi de securitate vor conveni asupra unor "angajamente și acorduri bilaterale specifice pe termen lung" menite să ajute Kievul să-și consolideze capacitățile de autoapărare pe viitor.
Angajamentele de securitate ar putea include furnizarea de armament avansat, dezvoltarea industriei ucrainene de apărare, sprijin cibernetic, schimbul de informații și asistență economică pentru a susține "stabilitatea economică a Ucrainei, inclusiv prin eforturi de reconstrucție".
Cu toate acestea, acest lucru nu corespunde în totalitate cu ceea ce a solicitat Ucraina în "Pactul de securitate de la Kiev".
Cooperarea în materie de securitate dintre SUA și Israel ar putea servi drept exemplu pentru acordurile cu Ucraina?
Declarația G7 este plină de fraze generale pentru inițierea "promptă" a negocierilor. Rezultatele acestor negocieri cu fiecare țară în parte sunt neclare. În plus, declarația nu a fost semnată și a rămas la nivelul unei declarații politice a liderilor G7. Acest lucru lasă deschisă posibilitatea ca unii lideri să dorească să limiteze numărul și puterea promisiunilor în această etapă.
În plus, documentul nici măcar nu folosește cuvântul "garanții", pe care Ucraina continuă să îl folosească.
Anterior, a fost lansată ideea că cooperarea în materie de securitate dintre SUA și Israel ar putea servi drept exemplu pentru acordurile cu Ucraina.
În cazul Israelului, SUA declară un angajament de nezdruncinat de a menține așa-numita superioritate militară calitativă a Israelului față de armatele vecine, ceea ce implică "superioritatea tehnologică și tactică pentru a descuraja și, dacă este necesar, a învinge adversarii superiori numeric". Pentru a realiza acest lucru, Israelul se bazează pe "echipamente și pregătire mai bune pentru a compensa teritoriul și populația sa mai mici în comparație cu majoritatea potențialilor adversarilor".
Cu toate acestea, este esențial să înțelegem că mediul de securitate al Israelului diferă de cel al Ucrainei. Adversarii Israelului nu posedă arme nucleare, spre deosebire de Rusia.
În ceea ce privește Taiwanul, obiectivul este de a satisface nevoile de autoapărare ale Taipeiului fără a necesita un angajament de a obține o superioritate militară calitativă față de China, care posedă arme nucleare. Cu toate acestea, pentru Taiwan, un factor de constrângere semnificativ împotriva Chinei a fost politica de "ambiguitate strategică" în ceea ce privește implicarea forțelor americane în apărarea Taiwanului. Recent, președintele SUA a vorbit direct despre posibilitatea de a apăra insula. Nu au existat declarații similare cu privire la Ucraina.
În mod consecvent, Ucraina insistă asupra formalizării angajamentelor de securitate necesare sub forma unui tratat, obligatoriu din punct de vedere juridic în temeiul dreptului internațional.
Prima opțiune este ratificarea viitoarelor acorduri de securitate ale Ucrainei în parlamentele țărilor partenere, ceea ce le-ar face parte din legislația internă a acestor state.
A doua opțiune, mai puțin preferabilă, care implică participarea parlamentară, ar putea fi un acord similar memorandumului SUA-Israel, care să codifice în legislație separată abordarea privind sprijinirea Ucrainei, așa cum a făcut Congresul SUA pentru Israel și Taiwan.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News