În mod oficial, Ucraina a cerut avioanele prin președintele Radei Supreme, Ruslan Stefanciuk, în cadrul întrevederii la Kiev cu președintele Parlamentului R. Moldova, Igor Grosu.
„Răspunsul a fost foarte clar. Noi suntem un stat neutru. Neutralitatea nu ne permite să răspundem la astfel de solicitări. Eu am explicat și în cadrul vizitei la Kiev că noi suntem dispuși să continuăm să ajutăm refugiații, să oferim posibilitatea pentru că Ucraina acum este deconectată la căile tradiționale de export a bunurilor și a produselor pe mare, să transporte spre hotarul românesc și respectiv spre Constanța și alte noduri logistice. Dar am explicat clar că acest lucru nu este posibil (n.a a oferi Ucrainei cele 6 avioane militare MiG-29)”, a declarat Grosu.
Totodată, o procedură privind vânzarea avioanelor, spune Grosu, ar dura mult timp.
Cât de utile ar fi Ucrainei avioanele MiG-29 ale Republicii Moldova? Anatol Șalaru spune că avioanele moldovenești nu au mai zburat din 2001
Se naște însă întrebarea cât de utile ar fi însă Ucrainei avioanele MiG-29 ale Republicii Moldova? Și, bineînțeles, dacă aceste aeronave, uzate tehnic și moral, ar putea fi folosite pentru a revitaliza flota de MiG-29 a Ucrainei.
Interesant e că Anatol Șalaru, fost ministru al Apărării în Republica Moldova, în cadrul emisiunii „Pe Plan Extern” difuzată de la DefenseRomania în fiecare vineri, a discutat cu exact o săptămână înainte de invazia și despre acest subiect.
Fostul înalt oficial moldovean a precizat că avioanele respective nu au mai zburat din 2001 sau 2002. În anii precedenți s-a încercat vânzarea acestora, dar afacerea a picat.
Declarațiile au fost făcute cu doar câteva zile înainte de invazia rusă în Ucraina, iar la momentul respectiv nimeni nu bănuia că peste nici trei luni se va pune problema donării acestora către Ucraina, aflată în conflict militar deschis cu agresorul rus.
Șalaru: Din 2001 avioanele MiG-29 moldovenești nu s-au mai ridicat de la sol
MiG-29 moldovenesc
Redăm declarația pe care Anatol Șalaru a făcut-o la DefenseRomania, în cadrul emisiunii „Pe Plan Extern”, despre avioanele MiG-29 ale Republicii Moldova:
„Nu și-a asumat niciun premier vânzarea lor (n.r. - a MiG-29 în anii precedenți). Au fost vândute americanilor niște MiG-uri prin anii 1990, dar după Vladimir Voronin (n.r. fostul președinte comunist) pe motiv că ar fi fost foarte mic prețul l-a închis pe fostul ministru al apărării de atunci, Valeriu Pasat, fost șef și la Serviciul de Informații și Securitate.
Eu i-am propus premierului Valeriu Streleț să le vindem la licitație, i-am spus că avem 6 avioane MiG-29, dar nu au mai zburat din 2001 sau 2002 când au fost ultima oară reparate. De atunci nu s-au mai ridicat de la sol. Nu a avut curajul”, a precizat Anatol Șalaru.
Anatol Șalaru a conchis precizând că nu rentează nici repararea acestor avioane, iar Republica Moldova nu mai are nici infrastructura necesară și nici specialiști pentru aceste avioane.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News