Însă în tot acest timp, rușii au încercat fără succes însă să grăbească modernizările portavionului Amiral Kuznețov, mai ales în contextul războiului din Ucraina.
În prezent singurul portavion al Rusiei se află în Șantierul Naval din Murmansk în Marea Nordului.
În cursul acestei săptămâni, citat de Naval News, în cadrul expoziției Transport Week, Alexei Rakhmanov, CEO al companiei ruse de stat United Shipbuilding Corporation ( USC), a declarat presei că portavionul Amiral Kuznețov va reveni în serviciul Marinei ruse în primul tirmestru al anului 2024.
Noul termen reprezintă o întârziere a planului inițial.
Oficialul industriei ruse a precizat că lucrările de modernizare a portavionului sunt în curs de desfășurare iar industria „face tot ce depinde de noi”, însă „precum în orice proces de acest tip apar surprize și obstacole”, făcând referire mascată la problemele tehnice care au apărut în timpul modernizării portavionului.
Cert e că Amiral Kuznețov a intrat în proces de mentenanță încă din 2017! Dacă termenul de 2024 va fi respectat, asta înseamnă că rușii au avut nevoie de 7 ani pentru a repara nava, planul fiind să rămână în serviciu încă 10-15 ani.
Experții se îndoiesc însă că acest lucru e posibil.
În mod cert însă, programul de mentenanță al navei Amiral Kuznețov e un eșec, iar războiul din Ucraina pare să taie din fașă ambițiile industriei ruse de a construi un nou portavion, proces care nu doar că necesită un efort tehnologic colosal, ci și unul financiar.
Lanț interminabil de incidente care au „îngropat” portavionul Amiral Kuznețov, singura navă de acest fel a Rusiei
Un Su-33, decolând de pe portavionul Amiral Kuznețov, sursă foto: Ministerul Apărării de la Moscova
După 2017 când a încetat ultimele operațiuni de luptă în Siria, Amiral Kuzenețov a intrat în proces de mentenanță și au urmat o serie de incidente care par că nava e urmărită de ghinion:
- 30 Octombrie 2018 portavionul este avariat după ce docul plutitor care s-a scufundat din cauza căderii unei macarale de 70 de tone peste eliportul navei. Macaraua a fost ridicată abia după 3 luni, costul operațiunii ridicându-se la 1 milion de dolari.
- În mai 2019 încă se mai lucra la repararea navei, când în decembrie 2019, la bordul portavionului a izbucnit un incendiu de proporții exact în timpul operațiunilor de restaurare. Costul estimat de stingere a fost de 8 milioane de dolari.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News