Mare parte din avioanele F-16 și F-4 ale Forțelor Aeriene Turce se apropie cu paşi repezi de sfârșitul duratei viață operaţională, iar planurile Turciei de a actualiza starea capabilităţilor militare ale forţei sale aeriene, cu 100 de avioane stealth F-35 de a V-a generaţie, au fost năruite după ce Statele Unite au exclus Ankara din programul pentru avionul F-35, ca urmare a achiziţie de sisteme rusești de rachete sol-aer S-400.
Expertul turc Can Kasapoğlu, directorul Centrul pentru Studii Economice și Politice Externe (EDAM), a reamintit că Turcia, spre deosebire de Emiratele Arabe Unite – care va achiziţiona 50 de avioane F-35 Lighting II de la Statele Unite – era membru al consorțiului producătorilor care participa la programul american F-35.
Kasapoğlu este de părere că pentru Turcia, F-35 nu a fost doar un avion de luptă, ci un proiect în care au fost implicate foarte multe companii turce din zona industriei de apărare şi pentru care lucrau câteva mii de oameni. Expertul turc susţine că nu este adecvat să se evalueze pierderea Turciei numai în raport cu avantajele și dezavantajele militare pe care le oferea avionul F-35, ci ar trebui luate în calcul şi pierderile pe care le resimte fiecărei companie turca care a fost implicată în acest proiect.
O pierdere serioasă pentru Turcia este strâns legată de viitorul portavionului TCG Anatolia, dar şi de viitorul aviaţiei navale turce, deoarece Ankara era interesată de avione F-35B cu decolare şi aterizare verticală. „În prezent, nu există nicio soluție în lume care să poată fi folosită în locul F-35B...Turcia va folosi TCG Anatolia în principal pentru dronele şi elicopterele’’, a spus precizat Kasapoğlu.
DefenseRomania a precizat în lună martie că guvernul de la Ankara intenționează să transforme nava amfibie de asalt (LHD) ”Anatolia” (”Anadolu” în limba turcă), aflată în faza finală de construcție, într-un portavion ușor care va avea la bord drone de atac. În prezent, se desfășoară teste pentru a se stabili dacă puntea de decolare/aterizare este suficientă de rezistentă pentru acest tip de misiuni.
În concluzie, excluderea Turciei din programul F-35 este o pierdere grea pentru Turcia, potrivit Kasapoğlu.
Exclusă din programul F-35, Turcia alocă mai mulţi bani pentru avionul de luptă de generaţia a V-a, TF-X
Recent, președintele Industriei de Apărare a Turciei (SSB), İsmail Demir, a declarat că guvernul de la Ankara va acorda prioritate producției avioanelor sale de luptă TF-X pe fondul unei pierderi estimate la 1,4 miliarde de dolari pentru industria turcă de apărare, după excluderea Turciei din programul F-35 Joint Strike Fighter condus de Statele Unite.
SUA au decis să excludă Turcia din programul F-35 Joint Strike Fighter ca răspuns la decizia Ankarei de a achiziționa și implementa sistemul de rachete sol-aer S-400 fabricat de Rusia.
Oficialii turci din domeniul industriei aerospaţiale au declarat că mare parte din companiile turce care au fabricat şi livrat subansamble ca parte a procesului de producţie pentru programul F-35, urmează să facă acelaşi lucru în cadrul programului militar pentru realizarea avionului de vânătoare TF-X.
CEO-ul Turkish Aerospace Industries (TAI), Temel Kotil, a declarat într-un interviu, pe 27 aprilie, că Ankara a alocat suplimentar 1,3 miliarde de dolari pentru faza 1 a programului TF-X, iar un total de 6.000 de ingineri lucrează la acest program.
El a adăugat că TAI va construi în curând primul hangar pentru TF-X, precum și ceea ce el a numit al doilea cel mai bun tunel aerodinamic din Europa pentru testarea aeronavei.
„Principala mea prioritate este programul TF-X. Cu siguranță trebuie făcut ”, a spus Kotil.
Fără acces la avioane F-35, Turcia a început prelungirea duratei de viață a avioanelor F-16
DefenseRomania a precizat la începutul acestui an că, mai mult sau mai puţin descurajată de faptul că a fost exclusă din programul pentru avionul F-35, Turcia și-a îndreptat atenția spre programul de prelungire a duratei de viață a avioanelor sale F-16 Block 30.
În cadrul acestui proiect se aduc îmbunătăţiri la 1.200-1.500 de piese care se găsesc pe aeronavele F-16, în principal prin îmbunătăţiri aduse fuzelajului.
Întreg programul de mentenanţă este realizat de Turkish Aerospace Industries şi presupune creşterea duratei de viaţa operaţională a aeronavelor F-16 Block 30 de la 8000 ore de zbor la 12000 ore.
SUA au eliminat Turcia, în iulie 2019, din programul pentru avionul F-35, după ce aceasta din urmă a achiziționat, pentru aproximativ 2,5 miliarde de dolari, sisteme de rachete S-400 din Rusia.
Sfârşitul anului 2020 a adus pentru Turcia un pachet de sancţiuni din partea Statelor Unite, o decizie mult aşteptată, ca urmare a unui lung şir de solicitări înainte de Washington ca Ankara să nu dispună testarea sistemul rusesc S-400. Sancțiunile impuse sunt în conformitate cu legea CAATSA (Counter America's Adversaries Through Sanctions Act), care impune sancţiuni economice împotriva oricărei entităţi sau ţări care încheie contracte pentru achiziţia de armament cu companiile ruseşti din domeniul industrie de apărare.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News