Proiectul fiind finanțat de producători, fără implicarea guvernului, piața internă nu pare să reprezinte o plasă de siguranță pentru un eventual eșec la export, cu atât mai mult cu conducerea militară rusă nu s-a arătat interesată de un astfel de model.
Specificațiile și caracteristicile tehnico-tactice declarate arată că Su-75 este un avion de luptă multirol ușor, rapid, stealth, de mare altitudine și cu o sarcină utilă impresionant de mare pentru clasa sa.
Checkmate va avea un preț uimitor de mic
Însă ceea ce îl deosebește cu adevărat de concurența sa este prețul uimitor de mic anunțat de Corporația unificată de construcții de avioane (OAK) din Rusia și compania Suhoi, de doar 25-30 milioane dolari.
Acest lucru ar face din Checkmate, cel puțin la o primă vedere, o alegere mult mai bună decât cei doi concurenți considerați a fi avionul francezul Rafale F4 (Dassault) și cel suedez JAS-39 Gripen E/F (SAAB). De asemenea, potrivit unor surse americane, inclusiv avionul F-35 (Lockheed Martin) și chiar J-35 (Shenyang), un avion chinezesc în dezvoltare, mai lung decât Su-75, pot fi incluse pe lista concurenților avionului rusesc.
Dar tocmai acest preț optimist ridică semne de întrebare în ceea ce privește Checkmate. La 25-30 de milioane de dolari pe avion, acesta ar costa mai puțin de jumătate din cel mai puțin avansat Su-35S, fiind în același timp semnificativ mai ieftin decât celălalt avion de generația a cincea, Su-57.
Producătorii, OAK și Suhoi, susțin că au redus costurile la Checkmate prin folosirea metodelor de producție asistate de inteligența artificială și prin utilizarea unor tehnologii dezvoltate anterior pentru Su-35S și Su-57.
Dacă lucrurile stau așa din punct de vedere tehnic, 25-30 de milioane de dolari ar putea reprezenta prețul de bază, înainte ca reconfigurările și adaptările, inclusiv de avionică, specifice clientului să fie luate în considerare. Acest lucru înseamnă că Checkmate ar putea rămâne totuși competitiv pe piețele de export, deși prețul se va dovedi ușor mai mare decât s-a anunțat deja.
Piața pentru Checkmate - cunoscută și volatilă
Prezentarea avionului a fost precedată de o campanie de marketing de câteva săptămâni, care a evidențiat patru potențiali clienți: India, Vietnam, Argentina și Emiratele Arabe Unite (EAU). Mesajul privind potențialii clienți s-a schimbat ușor în ziua prezentării, vicepremierul Yuri Borisov declarând reporterilor că ”în primul rând, aeronava va fi destinată țărilor africane, Indiei și Vietnamului”.
Este greu de spus de ce Africa nu a fost inclusă în campania anterioară de promovare, mai ales că Algeria și Egiptul se potrivesc profilului de clienți interesați de Su-75. Ambele state au achiziționat avioane militare rusești în ultimii ani și sunt dispuse să mențină această colaborare.
Emiratele Arabe Unite au avut mult timp în intenție să achiziționeze avioane de luptă rusești, mai întâi Su-35 și ulterior Su-57. Checkmate ar putea reprezenta o ultimă încercare a industriei de apărare ruse de a-și extinde prezența pe o piață din Orientul Mijlociu dominată încă de tehnica militară americană.
De altfel, Rusia a propus EAU să coopereze în dezvoltarea aeronavelor de generația a cincea încă din 2017. Un acord privind împărțirea costurilor programului între cele două națiuni trebuia să fie semnat în noiembrie 2017, la Dubai Air Show. Dar, cu doar 11 ore înainte de eveniment, un anunț al Washingtonului privind permiterea accesului statelor arabe aliate la achiziționarea avionului F-35 a făcut ca acordul să nu mai fie încheiat.
Forțele Aeriene Vietnameze s-au arătat interesate de Su-57 încă din 2017, dar aceste negocieri par să se fi blocat. Versatilul și mult mai accesibilul Checkmate ar putea fi o opțiune mai acceptabilă pentru Hanoi decât Su-57 considerat mai greu și prea specializat.
India se află în mijlocul dezvoltării a două avioane de luptă indigene, Tejas MK-2 și AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft), care ar putea diminua dorința New Delhi-ului pentru procurarea unui avion străin cu capacități parțial suprapuse. Principalul semnal în acest sens a fost transmis tot în proiectul Su-57 în care India, văzută ca cel mai promițător client de export, a refuzat să devină partener de cercetare și dezvoltare a aeronavei.
Concluzie
Programele de dezvoltare a avioanelor de luptă rusești depind în mod tradițional de clienții externi pentru a sprijini lansarea și finanțarea producției. Su-57, singurul avion rus de generația a cincea, a fost produs până acum în număr mic (doar 78 de aeronave în comandă fermă), singurul client fiind în final doar Forțele Aerocosmice Ruse, iar prețul său s-a dovedit mult mai mare decât cel prevăzut inițial.
Oficialii ruși privesc cu încredere performanțele Su-75 Checkmate pe piață, vicepremierul Borisov estimând o cerere inițială de până la trei sute de avioane. Checkmate chiar are nevoie de o astfel de cerere, întrucât Forțele Aerocosmice Ruse au anunțat că în prezent nu sunt interesate de avioane cu un singur motor.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News