Publicitate
Se remarcă faptul că sistemul radar "Shmel-M", care este principalul instrument al aeronavei, Federația Rusă i-a atribuit capacități unice. Este vorba despre raza de detectare a țintelor aeriene pe care le are un avion de tip A-50 si anume 400 km, iar la o altitudine considerabilă - 600 km. De asemenea, în Rusia a susținut că are capacitatea de a detecta și țintele la sol pe o rază de 300 km. Iar caracteristicile modelului modernizat A-50U au fost descrise ca fiind și mai impresionante.
,,Aceste caracteristici au circulat în mod constant din sursă în sursă, deși pe site-ul oficial al Ministerului rus al Apărării, totul este destul de prozaic - raza de detectare a avioanelor de vânătoare esste de 220-240 km. Dar chiar și aceste date tehnice pot fi puse sub semnul întrebării din cauza omisiunii unui parametru atât de important precum altitudinea la care se află ținta", au scris jurnaliștii de la Defence Express.
Potrivit acestora, este posibil să se pună în discuție toți parametrii privind cei 400 de kilometri. Dacă A-50 ar avea astfel de caracteristici, atunci ar fi suficient ca Rusia să păstreze doar trei avioane și la o distanță mult mai mare de front pentru a monitoriza în totalitate cea mai mare parte a teritoriului Ucrainei.
Având în vedere că A-50 a fost doborât în apropierea coastei Mării Azov, raza de acțiune de 240 de kilometri pare a fi mai mult decât probabilă, scrie publicația.
Se arată că astfel de date distrug și mitul potrivit căruia avionul poate ghida rachete de la sistemele de apărare antirachetă S-400 la o distanță de 380 km. Pentru a face acest lucru, avionul A-50 trebui să identifice o țintă aflată la o astfel de distanță, să transmită datele către sistemul de rachete, care va lansa deja racheta în zona țintă, iar racheta trebuie să o găsească cu propriul cap radar.
Aceasta este exact povestea care a fost prezentată în Federația Rusă pe fundalul progreselor înregistrate de Ucraina în obținerea de avioane F-16. Un astfel de "pachet" ar fi trebuit să permită nivelarea amenințării.
Cum va afecta distrugerea avionului A-50 capacitățile Federației Ruse?
La 14 ianuarie, armata ucraineană a doborât un avion de recunoaștere rusesc A-50 și a lovit un Il-22. Natura avariilor suferite de acesta din urmă sugerează că ar fi putut fi lovit cu o rachetă sol-aer. O imagine cu un avion rusesc Il-22 avariat a apărut pe internet, în timp ce Forțele Armate Ucrainene au prezentat şi mai multe dovezi despre doborârea unui avion de război rusesc A-50 aflat deasupra Mării Azov.
Pe rețelele de socializare a fost publicată ieri o fotografie a unui Il-22M rusesc avariat. Fotografia este difuzată și pe blogurile rusești, menționând că "piloții au reușit să aterizeze în mod miraculos aeronava".
În ceea ce privește pierderile financiare, Forbes estimează costul versiunii de bază a avionului A-50 la 330 de milioane de dolari, iar cel al versiunii modernizate la aproximativ 500 de milioane de dolari. Aceasta este cea mai scumpă pierdere înregistrată de Rusia după crucișătorul Moskva (750 de milioane de dolari).
Expertul ucrainean în domeniul aviației Anatoli Khrapchinski remarcă faptul că distrugerea a două avioane rusești va afecta semnificativ capacitățile inamicului și va crea o anumită "zonă tampon" în jurul Ucrainei. El a declarat acest lucru în cadrul unei emisiuni televizate, răspunzând la o întrebare despre distrugerea celor două avioane rusești.
"Distrugerea unor aeronave precum A-50 - un avion de interceptare cu rază lungă de acțiune și Il-22 - un avion de comandă - acest lucru va afecta în mod semnificativ capacitățile forțelor ruse de ocupație în mod direct", a declarat Hrapczinski, potrivit UNIAN.
În plus, a adăugat el, acest lucru creează o anumită zonă tampon în jurul Ucrainei, în care "avioanele rusești nu au voie să zboare".
În ceea ce privește deținerea de către ruși a mai multor avioane de acest tip, expertul a precizat că "ei chiar le au".
,,Dacă vorbim direct despre A-50, ei aveau nouă avioane exact de tip A-50 chiar înainte de avarierea unui A-50 în Belarus. Acum putem spune cu siguranță că sunt deja minus două avioane. Dar este mai mult o chestiune de decizie strategică, în sensul că aceste avioane nu vor putea zbura în apropierea teritoriului Ucrainei", a spus Khrapchinski.
Astfel, a precizat expertul, se complică semnificativ activitatea și se reduc capacitățile acestor avioane. Ele "devin inutile la distanțele la care pot să se apropie".
,,Prin distrugerea unor astfel de aeronave, îi arătăm inamicului că îi va fi din ce în ce mai greu să lupte împotriva noastră", a mai spus expertul.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News