Amintim că Ministerul Apărării a atribuit în luna decembrie a anului trecut un contract companiei Iveco pentru fabricarea a 2.902 de camioane.
Contractul prevede inițial 940 de camioane militare pentru Armată într-un prim lot, urmând ca ulterior, începând cu cel de-al 301-lea camion, acestea să fie produse în țara noastră. Unde anume, nu s-a stabilit.
Viorel Manole: Nu există documente oficiale care să ateste negocieri clare privind offsetul
Contactat de DefenseRomania, Viorel Manole, directorul PATROMIL, consideră că acest contract „este o abordare cu dublu standard”. Acesta spune că în spatele contractului nu există niciun document oficial care să ateste negocieri de offset.
„Chiar dacă legea offset-ului impune ca după maximum 90 de zile de la semnarea contractului de achiziție să se semneze și contractele de offset, vă reamintesc, spre exemplu, că EuroSpike nu a făcut treaba aceasta”, ne-a declarat Viorel Manole, care a adăugat că s-ar fi așteptat ca din experiența acelui contract lucurile să fi stat diferit de această dată.
„Cu Iveco s-a semnat contractul în decembrie 2019, dar autoritățile nu au solicitat celor de la Iveco să vină cu un program, angajări și negocieri clare privind offset-ul. E adevărat, contractul prevede ca începând cu camionul 301 ele să se fabrice în România, dar nu spune unde și nu arată negocieri și calcule în spate”, a mai precizat directorul PATROMIL care și-a manifestat speranța că industria de apărare din România „se va așeza la aceeași masă cu Iveco”.
Totuși, Viorel Manole atrage atenția că acest lucru se va întâmpla doar cu implicarea autorităților, întrucât „Iveco nu va fi constructiv dacă nu i se cere acest lucru”.
Industria din România se teme: „Riscăm să ne pună în fața faptului împlinit”
Directorul PATROMIL admite faptul că în prezent Roman SA nu e capabilă să efectueze fabricarea camioanelor, dar amintește că tocmai acesta este scopul contractelor offset - cooperare industrială și transfer tehnologic. Adică de a ajuta industria autohtonă.
„Să nu ne amăgim. În momentul de față, în starea în care e acum Roman-ul, care a trecut printr-o insolveță, nu va fi în stare să construiască camioanele, cum în continuare nici Uzina Mecanică București nu poate fabrica Piranha V. Dar tocmai acesta este scopul unei cooperări industriale și transfer tehnologic (n.r. - offset)”, ne-a mai precizat Viorel Manole. El consideră în acest sens că mai multe companii românești din cadrul PATROMIL ar putea cu succes să producă diferite componente în acest program.
„Nimeni nu a vrut să stea de vorbă cu noi (n.r. - industria de apărare de stat din România). S-a semnat un contract în decembrie fără să aibă în spate niște dovezi oficiale de negocieri privind obligațiile de offset”, a conchis Manole.
Acesta a atras atenția că există riscul „să se vândă 300 de camioane și mai apoi ne vor pune în fața faptului împlinit”, iar construcția să nu mai implice și industria română, subliniind din nou că nu există documente oficiale cu privire la offset în acest contract.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News