Bulgarian Military precizează că Sofia a luat legătura cu Moscova pentru a clarifica problema nerespectării termenelor contractuale pentru repararea avioanelor MiG-29 şi a anunţat impunerea unor penalităţi pentru o parte din acord. Cu toate acestea, după cum precizează şi sursa citată, Rusia nu va putea finaliza implementarea întregului acord la timp. Informaţia este confirmată şi de publicaţia rusă topwar.ru.
Ministrul bulgar al Apărării, Kazimir Karakachanov, a precizat că ministerul a dispus deja impunerea de penalităţi Rusia şi a făcut o comparaţie cu contractul încheiat cu Belarus pentru repararea mai multor SU-25 unde nu există probleme şi nici întârzieri. Karakachanov nu a putut să spună acelaşi lucru şi despre contractul încheiat cu Rusia unde a ţinut să precizeze că vina aparține în totalitate uzinei rusești care a fost însărcinată cu repararea avioanelor MiG-29.
În urmă cu trei ani, au apărut informații că reparațiile necesare pentru motoarele avioanelor de luptă MiG-29 ar putea fi făcute și în Polonia, dar zvonurile s-au stins atât de repede pe cât au şi apărut.
Ministrul bulgar al Apărării a explicat că doar polonezii mai au o uzină pentru repararea MiG-29-urile, dar Varşovia oferă licenţa doar pentru repararea avioanelor proprii, iar industria poloneză de apărare nu au voie să repare echipamente militare care aparţin Bulgariei sau altor ţării.
,,Deci putem cumpăra motoare, dar nu le putem, repara acolo” , a explicat ministrul apărării Karakachano.
BulgarianMilitary precizează că declaraţiile ministrului bulgar al apărării sunt corecte, deoarece cel care produce un anumit produs militar poate decide să elibereze o licență doar pentru o anumită țară, în condiții diferite, una dintre acestea fiind ca ţara respectivă își repară numai echipamentele sale și nu pe cele ale altor state, cum este şi cazul Poloniei.
Această practică nu este neobişnuită pe piețele militare internaționale și este practicată de toată statele din lume, deoarece brevetele pentru cercetare trebuie protejate într-un fel sau altul.
Trebuie menţionat şi faptul că între Bulgaria și Polonia a fost semnat, în anul 2015, un acordul privind repararea avioanelor de luptă MiG-29. Acordul prevedea ca Polonia să repare șase motoare – cât să pună în funcţiune trei aeronave Mig-29 – până la mijlocul anului 2016.
La douăzeci de zile de la semnarea contractului, Polonia a împrumutat două dintre motoarele sale MiG-29 pentru utilizare temporară de către Forţele Aeriene Bulgăre, astfel încât imediat unul dintre avioanele de luptă bulgară a fost capabil să efectueze zboruri. Costul reparării celor șase motoare a depășit 6,1 milioane EUR şi a fost mai mic decât prețul oferit de compania rusă MiG.
De ce atunci a fost posibil şi acum nu mai este, Karakachano nu a precizat.
Bulgăria are obligații, atât în cadrul programelor operaționale NATO, cât și în cadrul exercițiilor și misiunilor de antrenament, ca până la sosirea primelor avioane ale F-16 Block 70, achiziţionate anul trecut din Statele Unite, să repare o parte din MiG-urile rusești. În afară de MiG-29, Bulgaria a semnat și un acord cu Belarus pentru repararea a opt avioane militare Su-25.
Sofia vrea să vândă o parte din avioanele MiG-29
La începutul lunii iunie, ministrul bulgar al Apărării, Krassimir Karakachanov, declara că Bulgaria va încerca să vândă o parte din avioanele de vânătoare MiG-29, de provenienţă sovietică, atunci când cele opt avioane F-16 Block 70 – fabricate de SUA şi pe care Ministerul bulgar al Apărării le-a achiziţionat anul trecut ca parte a unui acord de 1,2 miliarde de dolari – vor intra în posesia Forţelor Aeriene Bulgăre.
Forţele Aeriene Bulgare au în serviciu, de mai bine de 30 de ani, avioane de vânătoare MiG-29. Dintre acestea, până în prezent, două s-au prăbușit, unul în septembrie 1994 – din păcate pilotul şi-a pierdut viaţa – iar cel de-al doilea în aprilie 2012.
În prezent, Bulgaria are aproximativ 14 avioane de vânătoare MiG-29 și cheltuie anual sume foarte mari de bani pentru mentenanţa acestor aeronave destul de îmbătrânite. Forţele Aeriene Bulgare sunt obligate, sub o formă sau alta, să investească în mentenanţa avioanelor MiG-29, deoarece sunt sigurele aparate cu care încă patrulează spațiul aerian, până când vor primi cele opt avioane F-16.
Odată ce Forţele Aeriene Bulgare vor primi cele opt avioane de vânătoare F-16, nu va fi necesară menținerea unei flote complete de avioane MiG-29.
Amintim că, Bulgaria a plătit, în august 2019, Agenției pentru Cooperare de Apărare și Securitate a SUA 1,2 miliarde de dolari pentru opt avioane de vânătoare F-16 Block 70. În medie, fiecare avion va costa statul bulgar 150 de milioane de dolari, dar are cele mai noi dotări disponibile pe acest tip de avion.
Cu acest pas, partea bulgară și-a îndeplinit angajamentul în cadrul contractelor pentru achiziționarea aeronavelor de luptă F-16 pentru Forțele Aeriene Bulgăre.
După confirmarea tranzacției de 1,2 miliarde de dolari partea americană, conform contractului, trebuie să înceapă procesul de construcție și de livrarea a avioanelor F-16.
Potrivit producătorului, compania americană Lockheed Martin, Block 70/72 este versiunea cea mai nouă și cea mai avansată a acestui avion de vânătoare, având o durată de viață cu 50% mai mare decât a versiunilor anterioare și poate fi operațional până în 2070 și chiar după, adică cel puțin 50 de ani de acum înainte.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News