Avionul de cercetare radioelectronică de tip RC-135W Rivet Joint a decolat de la baza aeriană Chania de pe Insula Creta. Aeronava, cu numărul de înregistrare ZZ665 și indicativul radio RRR7218, a ieșit deasupra Mării Negre de pe teritoriul României.
Inițial, aceasta a evoluat în zona Deltei Dunării și în apropierea litoralului României și Bulgariei, orbitând de la Tulcea și până la aproximativ 150 de kilometri est de Varna. Ulterior, avionul de cercetare s-a deplasat în centrul Mării Negre, zburând la o distanță de circa 150 de kilometri sud de Sevastopol.
Avionul de vânătoare Eurofighter Typhoon FGR4 a decolat de la baza aeriană Akrotiri din Cipru. Aeronava, cu numărul de înregistrare ZK307 și indicativul radio DREAD11X, a escortat avionul de cercetare deasupra Mării Negre, în special în momentele în care acesta s-a îndepărtat de litoralul românesc.
Tot de la baza aeriană Akrotiri a venit în zona Mării Negre și avionul-cisternă Airbus KC2 Voyager, care a asigurat realimentarea în aer a aeronavei de cercetare. Acesta a avut numărul de înregistrare ZZ343 și a utilizat indicativul radio RRR9954. Aeronava a orbitat în sud-estul României, deasupra unui raion situat între Constanța și Călărași.
Analizând traiectul de zbor al avionului britanic de cercetare radioelectronică se poate aprecia că misiunea din 18 septembrie a vizat partea de nord-vest a Mării Negre și Peninsula Crimeea.
Probabil că aeronava a monitorizat situația din regiune, cu accent pe dislocările de tehnică și concentrările de trupe ale armatei ruse.
Trebuie precizat faptul că alături de SUA, Marea Britanie desfășoară periodic misiuni de acest gen în zona Mării Negre, schimbând tacticile folosite la anumite intervale de timp. Astfel, în ultima perioadă, avioanele britanice de cercetare radioelectronică trimise în regiune au evoluat în zona litoralului românesc și deasupra apelor teritoriale ale României din Marea Neagră, fără “să se aventureze” în adâncimea Mării Negre.
În aceste cazuri, Forțele Aeriene ale Marii Britanii nu au apelat la avioane de vânătoare pentru susținerea misiunilor.
Acum, în largul Mării Negre, avionul de cercetare radioelectronică a fost escortat de un singur avion de vânătoare Typhoon, în loc de două aeronave de acest tip, cum s-a întâmplat la misiunile similare anterioare. Probabil că, partea britanică a considerat că amenințările privind interceptarea agresivă de către avioanele de vânătoare rusești au mai scăzut în intensitate.
Măsura escortării avioanelor de cercetare britanice cu avioane de vânătoare atunci când se apropie la distanțe mici de frontierele rusești a fost luată în urma unui incident în care manevrele executate de aparatele de zbor ale Federației Ruse au pus în pericol integritatea unei aeronave britanice.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News