Un reprezentant al Boeing a declarat pentru The War Zone că proiectul LRAAM a fost elaborat ca răspuns la solicitarea extinsă a Laboratorului de Cercetare al Forțelor Aeriene din SUA (AFRL) de anul trecut, prin care s-a cerut companiilor să prezinte idei avansate pentru viitoarele rachete aer-aer cu rază lungă de acțiune.
Boeing a precizat că LRAAM, care se află în stadiul conceptual de dezvoltare, se concentrează în principal pe aspectul de „impuls” al designului, în care secțiunea din spate, cu un corp asemănător “vehiculului ucigaș” aflat în secțiunea din față, oferă o lansare de mare viteză și transportă întregul ansamblu pe prima parte a traiectoriei, până la consumarea combustibilului, după care cade. Apoi, cel de-al doilea motor, dispus în secțiunea din față a rachetei, se aprinde și va asigura propulsia pentru restul zborului.
Viteză, autonomie și manevrabilitate
Conceptul viitoarei rachete aer-aer LRAAM dezvoltată de Boeing. Sursă foto: The Drive
Având în vedere starea timpurie de dezvoltare a armei, există informații limitate despre performanțele LRAAM. Cu toate acestea, la modul general, conceptul ar trebui să ofere o rachetă care are viteză și autonomie semnificative, precum și un grad ridicat de manevrabilitate în faza finală a traiectoriei. Așteptările privind capacitatea suplimentară de manevră provin de la utilizarea separată a “vehicului de ucidere”, care reduce frecarea și greutatea în comparație cu o armă de dimensiuni similare pe tot parcursul zborului.
Termenul „vehicul ucigaș” poate indica, de asemenea, un design gândit să folosească exclusiv forța de impact pentru a distruge ținta, mai degrabă decât un focos. Utilizarea unui focos ar permite însă producătorului să optimizeze capacitatea de combustibil și manevrabilitatea armei, păstrând totodată pachetul general relativ mic.
De asemenea, această configurație deschide posibilitatea de a utiliza secțiunea frontală în sine ca rachetă cu rază mai scurtă de acțiune.
LRAAM nu va concura cu alte rachete
Boeing a mai specificat că LRAAM nu va concura cu programele existente de rachete aer-aer, indicând faptul că această armă reprezintă o capacitate suplimentară pentru mijloacele aeriene și nu vizează înlocuirea niciunui alt proiect. Precizarea vine să înlăture speculațiile privind posibila amenințare a proiectului rachetei AIM-260 (JATM), un efort comun al Forțelor Aeriene și Marinei SUA, care l-a rândul său se dorește un înlocuitor al rachetei aer-aer cu rază medie de acțiune AIM-120.
China a dat tonul
Se cunoaște că un factor cheie în demararea programului AIM-260 a fost dezvolatrea de către China a rachetei PL-15, analogă în linii mari cu varianta americană AIM-120D.
Ulterior, au apărut imagini ale unui avion de luptă chinezesc care transporta o rachetă aer-aer mult mai mare, potențial capabilă să atace sistemele de avertizare timpurie americane și alte aeronave de sprijin similare, precum aeronavele cisternă sau platformele de cercetare, de la distanțe extreme.
În acest context, cererea în cadrul Air Force, precum și a Navy, pentru rachete aer-aer cu rază de acțiune mare este în creștere. Acestea se pare că tind să devină o categorie distinctă de arme aer-aer, care vor ocupa un rol important în arsenalul aerian.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News