Alături de cele 12 aeronave deja cumpărate, aviaţia militară va mai achiziţiona, din Portugalia, încă patru aeronave multirol pe parcursul acestui an şi o a cincea anul viitor. Toate avioanele vor fi modernizate şi adaptate la cerinţele contractuale, a anunțat ministrul Apărării Nicolae Ciucă.
România însă nu deține aeronave pentru ca piloții să se antreneze pentru F-16, astfel că orele de zbor se fac în străinătate iar ele costă foarte mult.
O soluție logică ar fi „pentru ca pe partea de training să fie folosite avioanele Super Șoim varianta modernizată, iar partea de mentenanță să se facă la Bacău. Este o mare frustrare pe care noi, industria românească o avem și mai ales cea aeronautică. Toată lumea vorbește despre programele strategice de înzestrare ale Armatei. S-a pornit inițial la CSAT cu un număr de opt programe în care era: Patriot, Himars... Aceste opt programe strategice au fost considerate prioritare, au fost trecute prin CSAT și, având în vedere că aveau o valoare mai mare de 100 de milioane de euro, conform legii au trecut și prin Parlament. În două din aceste programe industria românească era prim contractor. Mă refer la Comandă Control (C4I) și la Super Șoim. La acestea, dacă nu le dai drumul, frustrarea este la maximum. Din opt programe, la care au mai venit încă patru, ai două cu prim contractori români... și spunem că avem grijă de industria românească...", ne-a declarat Viorel Manole, președintele Patromil (Asociația Patronală Română a Producătorilor de Tehnică Militară).
Unde s-a împotmolit programul Super Șoim
"La Super Șoim... plecăm de la IAR 99 Șoim. Proprietarul este INCREST, actualul INCAS și avioane Craiova, care l-a produs. Problema este că Șoimul, IAR 99 Șoim, are avionică pe el, foarte performantă, instalată de Elbit. O parte din această avionică este în continuare foarte competitivă și trebuie păstrată. În momentul în care s-au făcut cerințele de către Statul Major al Forțelor Aeriene și specificațiile pentru licitație, nu s-a ținut cont de acest mic amănunt, că ai acordul lui INCAS și a lui Avioane Craiova dar, în condițiile în care păstrezi avionică Elbit, de ultimă generație, încă foarte performantă, trebuie să găsești o soluție și cu Elbit. Aici lucrurile nu au fost corect gestionate fapt care a dus la o întârziere foarte mare și la anularea licitației. Personal cred că la momentul derulării licitației nici Elbit nu a fost suficient de atent și de profesionist cum ne învățase înainte. Oferta nu a fost la nivelul standardului Elbit", a spus Viorel Manole, pentru DefenseRomania.
România ar putea juca un rol foarte important în lume
"O problemă mult mai gravă, pe care puțini o știu, iar cei care o știu, o ascund: A existat întotdeauna o competiție între Șoim și alți producători de avioane de tipul acesta cum ar fi Leonardo, dar nu numai. S-a făcut o statistică privind necesarul de avioane ușoare de antrenament și atac ușor pe următorii 20 de ani. E imensă nevoia! E imensă! Dacă noi facem prostia să oprim programul Șoim, vom pierde niște oportunități pe care nici nu le-am visat și niște beneficii tehnologice și financiare care înseamnă ceva. Sub nicio formă nu trebuie să pierdem din mână acest produs", a conchis directorul Patromil.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News