Procedura specifică aprobată are scopul de a atribui un contract multianual având ca obiect furnizarea a 1.059 de ATBTU în 9 configurații – varianta de bază și opt tipuri de derivate, necesare înzestrării structurilor din cadrul Ministerului Apărării Naționale.
Costurile estimate de achiziție a celor 1.059 autovehicule tip ATBTU sunt de aproximativ 4,58 miliarde lei fără TVA.
De asemenea, fabricarea, asamblarea, integrarea, testarea și mentenanța ATBTU pe durata ciclului de viață trebuie să se realizeze la operatori economici din industria națională de apărare, care să fie în măsură să îndeplinească aceste activități și în situații de criză sau război, pentru Armata României.
DefenseRomania a analizat Hotărârea de Guvern iar în documentul oficial, la cerințe, s-a renunțat la o frază-cheie care putea să ofere o imagine destul de clară a marelui câștigător.
E vorba de: Candidatul trebuie să depună declarații și documente justificative care să demonstreze că a livrat (...) b) cel puțin 278 produse similare ATBTU într-un interval de 12 luni”.
Clauza încadra doar compania americană Oshkosh cu JLTV. Amintim că într-un contract separat, blindatele JLTV au fost achiziționate de România și pentru Forțele pentru Operații Speciale (FOS).
Cine intră în competiția pentru contractul uriaș privind cele 1.059 de blindate 4x4 pentru Armata română. Americanii cu JLTV și francezii cu Sherpa, în pole position?
Sherpa Light, sursă foto: Arquus
În acest program 4x4, știm sigur că pe lângă americanii de la Oshkosh cu JLTV, în competiție mai intră și francezii de la Arquus cu Sherpa Light.
În primăvara anului trecut DefenseRomania a participat în Franța la o vizită organizată de reprezentanții Arquus la facilitatea de producție de la Limoges. În discuțiile purtate francezii ne-au confirmat că propunerea lor sunt blindate Sherpa 4x4 și vor ca 70% din vehicul să fie „made in Romania”.
Aceștia doresc să implementeze modelul de succes al Renault și Dacia în România.
Ambele compaii curtează Uzina Automecanică Moreni.
Oferta Turciei și o soluție românească
În competiție nu vor fi însă doar americanii și francezii.
Nurol Makina susține că a livrat deja „peste 1.500 de vehicule de luptă în aproape 20 de țări, care sprijină prin fiabilitate și performanță ridicate misiuni extrem de critice, inclusiv misiuni ale NATO și ONU. Performanța vehiculelor Nurol Makina a fost deja dovedită în condiții reale de război”.
De program sunt interesați și cei de la grupul românesc BlueSpace Technology cu un proiect nou dezvoltat - blindatul 4x4 VLAH.
Potrivit unui comunicat al companiei, emis acum un an, „produsul finit al proiectului este o mașină ușoară blindată 4x4, cu o greutate de 9 tone și cu integrare în industria națională de apărare. Este primul autovehicul blindat ce poate fi realizat integral în țară și reprezintă doar un exemplu al capabilităților și posibilităților de dezvoltare locale”.
Compania românească e asociată în proiect cu o companie din Slovacie.
E greu de crezut însă că VLAH ar putea „bifa” cerințele caietului de sarcini, el nefiind livrat niciunei armate. De fapt, programul e în faza de proiect. Singura modalitate de a reuși să treacă de cerințele caietului de sarcini ar fi asocierea cu compania slovacă care să fi livrat vehicule similare.
În orice caz, la o primă vedere, americanii de la Oshkosh cu JLTV și francezii de la Arquus cu Sherpa 4x4 sunt în pole position. Exact în această ordine.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News