Menționarea proiectului „Eurotank-ului” în cadrul unei discuţii bilaterale în domeniul apărării, vine în contextul în care oficialii britanici se străduiesc de luni de zile să fie admiși ca observatori la programul dezvoltarea viitorului tanc principal de luptă franco-german, precizează Defense News.
DefenseRomania a scris la începutul acestui an ca ministerul britanic al Apărării a început să poarte discuţii cu Franța și Germania cu privire la înscrierea în calitate de observator la proiectul MGCS. Informaţia fiind confirmată, la momentul respectiv, de mai multor oficiali guvernamentali din Marea Britanie și Germania pentru publicaţia Defense News.
În ultimele săptămâni s-a tot vorbit despre discuțiile contradictorii dintre companiile Dassault Aviation și Airbus în ceea ce priveşte viitorul proiectului New Generation Fighter [NGF], avionul de luptă de generaţia a VI-a pe care se va baza programul militar ’’Sistemul de Luptă Aeriană al Viitorului’’ [SCAF] – un proiect condus de Franța şi desfășurat în cooperare cu Germania și Spania. Dacă cei doi producători de aeronave au ajuns să fie de acord cu privire la proprietatea intelectuală și împărțirea sarcinilor, mingea se află acum în curtea statelor, care trebuie să valideze acordul la care au ajuns producătorii.
Dacă aceste discuții cu privire la partajarea sarcinilor au devenit mai complicate, acest lucru se datorează parțial intrării Spaniei în acest program. Primul contractor pentru NGF, Dassault Aviation trebuie să se ocupe acum de filialele germane și spaniole ale Airbus. În mod clar, industriașul francez joacă un joc de tip ’’doi contra unu’’.
Publicaţia franceză Opex 360 se întreabă dacă se va juca același scenariu şi în cazul proiectul pentru viitorului tanc principal de luptă franco-german (sistem terestru de luptă, Main Ground Combat System, MGCS) - de data aceasta condus de Germania, doar în cadrul unei cooperării cu Franța şi cu Marea Britanie în rol de aspirat la acest proiect.
Inițial, ecuația a fost simplă: dezvoltarea și producția acestui tanc de luptă urma să revină unui consorţiu format din compania germană Krauss-Maffei Wegmann [KMW] + compania franceză Nexter Defense Systems [KNDS]. Doar un al treilea actor a fost invitat să ia parte, și anume compania germană Rheinmetall.
Întrucât s-a convenit, de la începutul proiectului, ca sarcinile în cadrul proiectului MGCS vor fi împărţite în mod egal între Franța și Germania, invitarea unei a două companii germane – Rheinmetall – a complicat situația. Cu toate acestea, pentru a respecta acest principiu, s-a decis împărțirea studiului de proiectare în nouă părţi, repartizate în mod egal între cele trei companii, ceea ce, în aprilie 2020, a deschis calea semnării unui acord-cadru care să definească și modul în care proiectul ar urma să fie organizat.
Dar această împărţire a sarcinilor ar putea fi răsturnată dacă Marea Britanie se va alătura programului MGCS. În ianuarie, a fost raportat că Londra era interesată de proiectul tancurilor franco-germane, până la punctul de a lua în considerare obținerea statutului de „observator”. Ceea ce Ministerul German al Apărării a avut grijă să nu confirme în mod explicit. „Programul MGCS a fost lansat ca o abordare europeană, fiind deschis către alte națiuni. […] Primirea de noi membri este în concordanță cu aspirațiile Germaniei de a încuraja consolidarea la nivelu industrie europene de armament”, a declarat Ministerul German al Apărării, la momentul respectiv, pentru Defense News.
Confirmarea oficială a discuțiilor dintre Berlin și Londra pe tema programului MGCS a venit săptămâna trecută când Benedikt Zimmer, secretarul de stat german pentru apărare, și Jeremy Quin, Jeremy Quin, ministrul britanic al apărării, au purtat o discuţie telefonică.
Germania și Franța au lansat proiectul comun MGCS în 2012. Proiectul este împărțit în cinci faze majore: analiză nevoilor operaționale, studiul, dezvoltarea și verificarea capacității tehnologice, integrarea și, în final, producția în serie. Primele două faze au fost deja finalizate cu succes.
Proiectul a început să fie dezvoltat începând cu ianuarie 2017
Proiectul MGCS (Main Ground Combat System) va avea ca obiectiv înlocuirea tancurilor germane Leopard 2, cât și a celor franceze AMX-56 Leclerc, începând de la mijlocul anilor 2030.
Proiectul este realizat de firma KNDS, creată în 2015 prin fuziunea Krauss Maffei Wegman (KMW) şi Nexter care produce în special tancuri Leclerc, tunuri Caesar şi blindate VBCI. Tancul EMBT, de fapt un hibrid alcătuit pe baza saşiului tancului german Leopard 2A7 dar cu turela tancului francez Leclerc, a fost dezvăluit în 2018 de către ministrul francez al Apărării, Francoise Parly, cu ocazia salonului Eurosatory organizat la Villepinte, în apropiere de Paris.
Interesul britanic față de MGCS, în funcție de cum evoluează acesta, are toate şansele să reprezinte calea către dezvoltarea unor programe comune într-o Europă post-Brexit. Liderii militari și guvernamentali din ambele părți au promis să lase neatinsă cooperarea în domeniul apărării după laborioasa procedură de ''divorț'' care a pus capăt calităţii de stat membru a Marii Britanii la Uniunea Europeană.
Faptul că Marea Britanie urmărește proiectul a ceea ce mulţi numesc ’’tancul european’’ este un pas în direcția cea bună pentru a schimba percepţia celor care au crezut că rolul tancurilor pe câmpul de luptă a luat sfasit, asta cel puţin pentru Armata britanică.
De amintit că, în luna august a anului 2020, publicaţia Daily Mail a relatat că Armata britanică ar putea să-și scoată din înzestrare toate tancurile Challenger 2, în baza unui plan de reducere a costurilor și de modernizare, urmând să se concentreze asupra războiului cibernetic și a altor amenințări din secolul XXI.
Secretarul britanic al apărării, Robert Ben Wallace, a negat, în septembrie, informațiile apărute în mass-media națională, potrivit cărora armata britanică ar putea renunța la tancuri și vehiculele blindate de luptă ale infanteriei, ca parte a unui plan de reducere a cheltuielilor de modernizare a armatei. Cu toate acestea, el nu a spus câte tancuri vor actualiza britanicii.
Forţele terestre britanice intenționează să folosească tancurile Challenger 2, cel puțin până în anul 2035
Ca parte a acestei intenţii, încă din anul 2013, Ministerul britanic al Apărării a făcut demersuri pentru începerea lucrărilor de modernizare a acestor tancuri, atribuind această sarcină companiei britanice BAE Systems și concernului german Rheinmetall.
Ministerul britanic al Apărării a acordat, la 22 decembrie 2016, contracte separate în valoare de 23 de milioane de lire sterline către BAE Systems și Rheinmetall Land Systeme pentru faza de evaluare a programului de modernizare a tancurilor Challenger 2.
În toamna anului 2018, BAE Systems a prezent versiunea modernizată pentru tancul Challenger 2, denumită Black Night. Pe 3 octombrie, compania BAE Systems, cea mai mare companie europeană din industria apărării, a prezentat primul prototip modernizat pentru Challenger 2 Main Battle Tank (MBT) - Black Nigh.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News