Ministerul belgian al Apărării belgiană ar fi refuzat să cumpere avioanele F-35 comandate de Turcia și pe care Statele Unite le oferă acum anumitor țări aliate, precizează ziarul belgian L'Echo.
Ankara, partener industrial al programului F-35, de la început, s-a angajat să cumpere până la 100 de avioane F-35 Lightning II de la Lockheed-Martin. Dar în iulie 2019, Washingtonul a blocat livrările acestor aeronave către Turcia, în urma achiziționării de către acesta a unor rachete antiaeriene rusești.
Statele Unite sunt foarte critice cu privire la decizia Turciei de a achiziționa sisteme S-400 rusești. Senatul american a cerut președintelui Donald Trump să impună sancțiuni Turciei, deoarece consideră un astfel de parteneriat cu Rusia periculos, dăunător Turciei și NATO.
Washingtonul i-a transmis Turciei că sistemele S-400 nu sunt compatibile cu NATO şi că reprezintă o ameninţare pentru secretele tehnologice ale avionului F-35, avertizând Ankara că va suporta sancţiuni dacă nu renunţă la sistemele de fabricaţie rusească.
SUA, care, în același timp, au exclus Turcia din program, au oferit ulterior aeronavele destinate Ankarei - unele dintre ele fiind deja plătite - țărilor care achiziționează F-35.
Ziarul L'Echo precizează că avioanele F-35 destinate Turciei sunt o versiune mai puțin reușită decât cea pe care Belgia ar trebui să o primească în următorii patru ani, ceea ce ar necesita intrarea într-un proces de actualizare. Belgia a cumpărat, în 2018, 34 de aeronave F-35A de la Lockheed-Martin, pentru 3,8 miliarde de euro. Primele opt aeronave F-35 vor fi livrate în 2023 și 2024, dar vor rămâne o perioadă în Statele Unite pentru a fi utilizate pentru formarea piloților și tehnicienilor belgieni.
Abordată ca și alte țări, Belgia, care a comandat 34 de avioane F-35, a indicat imediat că propunerea americană nu o interesează. Ministerul belgian al Apărării a estimat că nu își poate permite să plătească în lunile și anii următori pentru achiziționarea de aeronave noi, în timp ce nu așteaptă să primească primul său avion F-35, din totalul de 34, până în 2023.
În plus, infrastructura planificată a bazelor Florennes și Kleine-Brogel, care ar urma să găzduiască cele 34 de avioane F-35, este gata. Acest lucru a forţa Comandamentul Forţelor aeriene belgiene să ţină avioanele în Statele Unite.
În ceea ce privește creșterea numărului total de avioane comandate de Belgia pentru a răspunde cerinţelor NATO, pare chiar mai puțin realistă. Acest lucru, face parte dintr-o listă lungă de solicitări pe care Alianța Nord Atlantică le-a emis în 2017 în atenția statelor membre.
Articolul apărut în ziarul L'Echo, vine la câteva zile după ce într-un raport publicat de către Curtea de Conturi din Belgia s-a constatat că, în ciuda faptului că mediul internaţional de securitate este din ce în ce mai puţin prietenos, nivelul de dezvoltare al capabilităţilor Forţelor aeriene belgiene a fost redus, treptat, în ultimii ani.
Astfel, potrivit cotidianului Le Soir, NATO solicită Bruxelleslului să aibă 48 de avioane F-35A în total [inclusiv trei de rezervă]. Prin urmare, acest lucru obligă Olanda să achiziționeze încă 14 avioane F-35. Chiar dacă este de aşteptat ca preţul per unitate pentru un avion F-35 să scadă sub pragul de 80 de milioane de dolari, o astfel de achiziție va cântări foarte mult pentru bugetul apărării belgiene.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News