Azi, în contextul internațional actual, tot mai multe voci se întreabă cum ar fi fost dacă România ar fi achiziționat Gripen și nu F-16. E istorie contrafactuală desigur.
În ultima ediție a podcastului Obiectiv EuroAtlantic difuzat săptămânal de DefenseRomania, generalul de flotilă aeriană (r) Laurențiu Simionescu, fost comandant al Bazei 90 de Transport Aerian Otopeni, a vorbit despre această alegere, între F-16 în uz și Gripen noi, și a subliniat că „e foarte greu dacă nu imposibil să mulțumești pe toată lumea”.
„Dar e normal să existe opinii diferite”, arată acesta.
România a ales F-16. Gripen e un subiect al trecutului. Generalul (r) de flotilă aeriană Laurențiu Simionescu spune că în orice achiziție, chiar și în cele cu bugete uriașe, trebuie făcute compromisuri
Avione de luptă de tip F-16 Fighting Falcon ale Forțelor Aeriene Române. Photo source: Baza 86 Aeriană Borcea
„F-16 e ceea ce s-a decis să fie achiziționat, un avion celebru care are o viață lungă tocmai pentru că este un avion de succes. A achiziționa aparate noi sau second hand ține de o multitudine de factori. Evident că toată lumea și-ar dori să aibă cel mai nou model de mașină electrică care să consume zero litri de carburant sau kilowat, dar în același timp să fie puternică, ieftină și să aducă și bani acasă. E cât se poate de clar că în orice achiziție trebuie făcute niște compromisuri. Chiar și atunci când beneficiezi de bugete uluitoare trebuie luate decizii”, e de părere fostul comandant al Bazei 90.
El a subliniat însă că deși achiziția de F-16 s-a făcut fără licitație, acest lucru nu înseamnă că nu a existat o competiție și că achiziția de Gripen nu a fost analizată până la ultimul detaliu. Cum s-a ajuns la F-16? E o chestiune ce ține de o multitudine de factori, de la factorul economic la interoperabilitate și la apartenența României la anumite sisteme de alianțe și parteneriate strategice.
„Ceea ce cred că ar fi util să spunem e că deși aceste decizii par unilaterale sau care nu au fost luate prin competiție, lucrurile nu stau așa. Încă de la faza de proiectare se intră într-o competiție între ceea ce există pe piață. Vă pot garanta că deși s-a optat pentru F-16 Fighting Falcon au fost luate în calcul și toate celelalte variante. Criteriile care au condus la această selecție sunt multiple și sunt istorie.
Nu cred că mai folosește cuiva să spunem azi că ar fi fost diferit dacă am fi ales Gripen de exemplu. E o chestiune în care trebuie să luăm în calcul și interoperabilitatea și apartenența noastră la o alianță”, a conchis generalul de flotilă aeriană (r) Laurențiu Simionescu.
În prezent România deține două escadrile complete de F-16 Fighting Falcon, Escadrila 53 Vânătoare de la Baza 86 Aeriană Borcea (formată din 17 avioane) și Escadrila 48 Vânătoare de la Baza 71 de la Câmpia Turzii (formată recent din 16 avioane). O a treia escadrilă va fi livrată anul acesta. Generalul (r) Simionescu arată că experiența operaționalizării primei escadrile va fi esențială pentru a operaționaliza cât mai rapid cea de-a doua escadrilă, proces care nu se întâmplă peste noapte.
Urmărește integral ediția podcastului Obiectiv EuroAtlantic în care fostul comandant al Bazei 90 de Transport Aerian Otopeni analizează aviația militară a României, de la MiG-21 la F-16 și elicoptere
Planul A era ca România să cumpere 32 avioane F-16 Block 52 noi. Adevărul e că printr-o întâmplare fericită s-au găsit bani chiar și pentru „planul B”
În 2023, în contextul retragerii avioanelor de luptă MiG-21 LanceR, tot în cadrul podcastului Obiectiv EuroAtlantic de la DefenseRomania, generalul (r) cu patru stele Ștefan Dănilă, primul general de aviație care a deținut funcția de șef al Statului Major General al Armatei României, „planul A” al României era să achiziționeze F-16 Fighting Falcon Block 52 noi, plan care a fost dat peste cap de lipsa resursei financiare. Așa s-a ajuns la achiziția celor 17 avioane F-16 în uz din Portugalia, însă chiar și în urma acestei achiziții țara noastră nu a renunțase la momentul respectiv la intenția de a achiziționa F-16 noi.
Imagine dintr-un C-27J Spartan, cu un F-16 Fighting Falcon din dotarea României, în timpul unei misiuni de antrenament de interceptare. Foto: DefenseRomania
„Sunt și oameni de bună credință care își doresc, așa cum mi-am dorit și eu, să avem avioane noi. De fapt concepția pe care am prezentat-o în 2011 Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT), concepție pentru care am și avut aprobare, a fost pentru achiziția a două escadrile, adică 32 de avioane F-16 Fighting Falcon noi în versiunea Block 52. Din păcate nu s-au găsit resurse financiare. Resursele financiare nu s-au găsit deoarece nu a fost o decizie politică fermă pentru achiziția acestor avioane.
Soluția identificată ulterior după schimbarea guvernului, anume de a achiziționa prima escadrilă din Portugalia era a doua soluție după cea de achiziție a avioanelor F-16 noi. Această a doua soluție viza achiziția de avioane F-16 utilizate de alte state, dar care mai aveau ore de zbor pentru a ne ajunge suficient până când vom depăși problemele economice și vom putea achiziționa avioane noi”, a precizat generalul (r.) Dănilă, care a adăugat că „avioanele din Portugalia au avut și au încă resursa bună, ele erau cam la jumătatea ciclului de viață și cred că în continuare cu resursa actuală vor putea zbura mai mult de 10 ani”.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News