FA-50 a fost prezentat în România: Trei direcții de colaborare pentru avionul multirol. După retragerea F-16 noile FA-50 ar putea zbura alături de F-35 românești?

Tudor Curtifan |
Data actualizării: | Data publicării:
FA-50 prezentat în România de către producătorul KAI. Photo source: DefenseRomania
FA-50 prezentat în România de către producătorul KAI. Photo source: DefenseRomania

Korea Aerospace Industries (KAI), producătorul avioanelor ușoare multirol FA-50, a prezentat în aceste zile aeronava în România. KAI și-a manifestat interesul privind o viitoare cooperare cu industria aeronautică din România, în viitorul apropiat, cooperare ce ar urma să aibă la bază aeronavele FA-50.

Sigur că acestea sunt perspective într-un viitor apropiat. În prezent România se află în plin contract în derulare pentru 32 de avioane F-16 Fighting Falcon  A/B Block 20 din Norvegia care mai au o resursă de viață de aproximativ 10 ani. Acestea se vor adăuga primei escadrile de F-16 cumpărate din Portugalia.

Dar așa cum a anunțat recent și DefenseRomania, aeronavele F-16 care sunt folosite de Forțele Aeriene Române pentru Serviciul de Poliție aeriană vor începe să fie scoase din uz în jurul anului 2034, cu finalizare în jurul anului 2040.

Concomitent anul acesta e de așteptat ca România să semneze cu Statele Unite contractul pentru avioane de luptă de generația a 5-a F-35 Lightning II. E vorba de 32 de avioane într-o primă fază. Achiziția va fi cel mai scump program de înzestrare din istoria țării noastre.

 

Trei direcții pentru o posibilă cooperare cu industria din România în ceea ce privește FA-50

 

1. În imagine... (avion-fa-50pl-pe-linia-de-productie-a-companiei-kai_73698700.jpg)

În cadrul conferinței de acum câteva zile de la București Republic of Korea - Romania Defense Cooperation, organizată de Ambasada Coreei în România, unde DefenseRomania a fost partener, cei de la Korea Aerospace Industries (KAI) au prezentat avionul FA-50.

Publicația noastră a avut discuții pe acest subiect cu reprezentanții KAI și în Coreea, în cadrul expoziției militare Kadex 2024 care s-a desfășurat în această lună în Coreea.

Există trei direcții pe care oficialii coreeni le urmăresc într-o posibilă viitoare colaborare cu industria aerospațială din România în ceea ce privește FA-50.

Din experiența noastră cu partenerii globali în ceea ce privește cooperarea industrială, există câteva domenii de colaborare cu industria aerospațială din România. E vorba de elemente de co-producție pentru FA-50 cum ar fi subansamble și mai apoi capacități de mentenanță.

Nu în ultimul rând, dezvoltarea comună a unui simulator pentru FA-50. Acest lucru ar putea fi susținut de producția de componente și de mentenanță, domenii în care KAI ar putea colabora cu industria aerospațială română”, au afirmat oficialii KAI.

„FA-50 nu doar ar întări capacitățile Forțelor Aeriene Române în viitor, dar ar fi o soluție extrem de eficientă în ceea ce privește costurile mentenanței în timp ce KAI dorește să devină un partener a industriei aerospațiale române”, a conchis Yuri Lee, reprezentant al KAI.

 

FA-50 o soluție multirol ieftină? De la avioane de antrenament la avioane ce pot asigura misiuni de Poliție Aeriană. O soluție pentru a completa F-35?

 

3. Avion de l... (fa-50_68898800.jpg)

La Kadex, în Coreea, cei de la KAI au ținut să sublinieze capacitățile multirol ale FA-50 și să amintească faptul că principalul avantaj, pe lângă timpul de livrare, e costul redus al avionului și al mentenanței. 

Coreenii ne-au prezentat și un calcul pe durata vieții aeronavelor, în comparație cu F-16. Astfel, potrivit acestora, luând în calcul o flotă de 10 avioane, un operator economisește pe toată durata de viață a aparatelor două miliarde de dolari. Sunt incluse în special costurile de operare și mentenanță. 

„E un avion ieftin cu capabilități multirol care se pliază pe diferite tipuri de misiuni, precum antrenamentul piloților, sprijin la sol sau misiuni de Poliție Aeriană. E suficient chiar și un număr mic de avioane FA-50 pentru a acoperi asemenea misiuni”, ne-au transmis cei de la KAI.

KAI amintește și că FA-50 poate efectua misiuni de Poliție Aeriană la costuri mult mai mici decât F-35.

Forțele Aeriene Coreene înlocuiesc avioanele F-16 din dotare cu FA-50.

 

FA-50 vor înlocui în Coreea avioanele F-16. FA-50 a intrat deja și pe piața din Europa, Polonia optând pentru achiziția avioanelor produse de coreeni

2. FA-50, / ... (1_78402800.jpg)

Potrivit părții coreene FA-50 a fost dezvoltat special pentru a antrena piloți de F-16. Avionul coreean are multe similitudini cu F-16 iar Lockheed Martin, producătorul celebrelor F-uri americane, a fost un partener al KAI în dezvoltarea FA-50.

FA-50 e compatibil cu F-35 Lightning II de generația a 5-a, avioane pe care Coreea le utilizează. 

Azi Forțele Aeriene Coreene folosesc FA-50 ca un avion multirol. KAI susține că datorită capacității supersonice, manevrabilității și capabilităților tehnice FA-50 e poate efectua diferite tipuri de misiuni, nu doar de antrenament

Au fost produse peste 300 de avioane, dar „continuăm să aducem îmbunătățiri versiunii avionului”, transmite KAI.

E vorba de implementarea unui radar AESA, containere Sniper ATP dar și rachete aer-aer AIM-120 AMRAAM. De menționat că versiunea Block 20 a FA-50 urmărește integrarea rachetelor americane aer-aer pe avionul de luptă coreean.

Totodată, FA-50 va avea și capacitatea de a controla drone.

„Filipine utilizează FA-50 ca avion multirol. În decursul anilor FA-50 a oferit sprijin aerian și a efectuat misiuni de luptă la joasă altitudine împotriva grupărilor teroriste separatiste. A fost un game changer pentru Filipine. Avionul a participat de asemenea la mai multe manevre și exerciții internaționale”, mai arată reprezentanții KAI.

În Europa Polonia operează deja FA-50, pe lângă F-16 Fighting Falcon și F-35 care vor ajunge în curând în serviciul polonezilor.

4. FA-50 / Fo... (1_60618700.jpg)

Polonia operează deja versiunea FA-50GF. Toate datele tehnice cunoscute până în acest moment indică faptul că modelele vor suporta cele mai noi versiuni ale rachetelor aer-aer AIM-9 Sidewinder. În prezent se lucrează la caracteristicile tehnice care să permită acestor aeronave să utilizeze și  rachete aer-aer cu rază medie de acțiune AIM-120 AMRAAM, așa cum au confirmat în cei de la KAI.

FA-50 Block 20 este propulsat de un motor turbojet General Electric F404-GE-102. Acest motor este esențial pentru performanța aeronavei, construit pentru eficiență și fiabilitate ridicate și se adaptează rapid la condițiile dinamice de luptă. 

Polonia a achiziționat 12 aeronave FA-50 în versiunea Block 10 și 36 în versiunea Block 20 adaptate la cerințele forțelor aeriene poloneze, fiind echipate cu radar AESA și capabilitate de realimentare în aer.

CITEȘTE ȘI: Când am putea avea obuziere K9 „made in Romania”, parte dintr-un plan mult mai ambițios. Și de ce Coreea e dispusă să realizeze linii de producție la noi

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel