Armata SUA derulează programe care testează capacitatea avioanelor de luptă de a zbura cu ajutorul exclusiv al inteligenței artificiale.
Aripa 412 de testare a Armatei SUA explorează capacitățile inteligenței artificiale în controlul aeronavei experimentale X-62A VISTA, un avion de luptă F-16 modificat care poate fi pilotat de AI.
Generalul de brigadă Doug Wiskert, care comandă Aripa 412 de testare de la baza Edwards Air Force din California
„Poate va veni și ziua în care vom fi complet dependenți de armele robotizate, dar asta e la secole distanță”, a spus Wickert pentru Defense One.
El a explicat capacitatea AI de a pilota avioane și a numit-o demnă de remarcat, dar a adăugat că există încă un decalaj între lumea digitală și nevoile reale. Piloții roboți au continuat să ia „decizii neașteptate” în timpul testelor de zbor.
Cum ar putea arăta viitorul
Imagine concept cu noile drone CCA (Collaborative Combat Aircraft) într-un război al viitorului. Photo source: Mitchell Institute for Aerospace Studies via General Atomics
Cuvintele generalului american vin ca răspuns la impulsul dat de Elon Musk și Vivek Ramaswarmy, consilieri-cheie ai președintelui ales Donald Trump, cei care sunt de părere că aeronavele scumpe cu echipaj trebuie înlocuite cu drone și alte platforme mai ieftine.
Evident, Musk și Ramaswarmy încearcă să-și privilegieze propriile afaceri, dar, chiar și așa, nu putem să nu observăm că AI va domina viitorul.
Valul AI vine peste noi cu o viteză uriașă, este de părere Mustafa Suleyman, unul dintre ”părinții” AI-ului.
Cofondator al DeepMind, o companie AI achiziționată de Google și, în prezent, CEO-ul Microsoft AI, Suleyman arată că progresul din acest domeniu, realizat în ultimul deceniu, este uriaș.
”În 2010, nimeni nu vorbea serios despre AI; părea o misiune de nișă. Acum AI este peste tot.(...) Datele s-au înmulțit de 20 de ori doar în deceniul 2010-2020”, explică Mustafa Suleyman.
De ce SUA nu își permit să încetinească cercetarea AI în domeniul militar? (Opinie)
- Particularitatea acestei tehnologii este că cele mai mari eforturi se fac în sectorul civil, iar industria militară trebuie să țină pasul cu acestea.
- De asemenea, China are un șantier uriaș în domeniul AI, iar progresele rapide și lipsa de transparență din China sunt un motiv de îngrijorare pentru SUA.
Guvernul chinez și-a stabilit obiectivul de a deveni liderul global AI până în 2030.
Integrarea inteligenței artificiale în complexul civil-militar al Chinei înseamnă că toate companiile civile relevante colaborează cu cele militare; nu trebuie să ne facem iluzii că lucrurile se desfășoară altfel acolo. Amintim aici și cum cercetătorii chinezi trimiși la specializare în marile universități occidentale se întorc în China să lucreze pentru companii din industria militară.
- Ca regulă generală, războiul accelerează puternic cercetarea în domeniul militar, iar războiul din Ucraina nu face excepție, astfel că inovarea va accelera puternicîn următorii ani.
Practic, valul tehnologic AI s-ar putea dovedi un tsunami pentru cei nepregătiți (având potențialul să ducă la decalaje tehnologice ireversibile), în condițiile în state rivale, precum China sau Rusia, investesc resurse uriașe în acest domeniu.
X-62, un F-16 pilotat de AI
Amintim că încă de acum doi ani, un soft cu inteligență artificială, dezvoltat în cadrul programului Air Combat Evolution (ACE) al DARPA, a pilotat un avion de luptă F-16 modificat timp de peste 17 ore.
Oficialii DARPA au precizat că zborul a avut loc în luna decembrie a anului 2022. Avionul, un Variable In-flight Simulation Test Aircraft (VISTA), a decolat de la Baza Aeriană Edwards din California, marcând astfel prima dată când inteligența artificială a fost folosită pentru a pilota un avion de luptă.
În timpul unui zbor derulat in data 9 decembrie 2022, deasupra deșertului Mojave, un pilot al Forțelor Aeriene SUA a cedat controlul asupra unui F-16 special, unui sistem cu inteligență artificială care a pilotat avionul în mod autonom.
Drone de tip ”Loyal Wingmen”
De asemenea, drone de tip CCA, platforme fără pilot care însoțesc aeronavele cu pilot, cunoscute și sub numele de Loyal Wingmen, vor fi testate la baza Edwards.
Un aparat de zbor CCA este de așteptat să coste 30 de milioane de dolari, ceea ce reprezintă aproximativ o treime din costul achiziționării unui avion F-35A Lightning II de generația a cincea. Cu toate acestea, CCA-urile pot însoți doar aeronavele cu pilot și nu pot opera independent.
Macheta dronei ”Fury”, de tip CCA, de la compania Anduril
Două dintre cele cinci tipuri de CCA dezvoltate de General Atomics și Anduril au fost selectate pentru teste. Propunerile Boeing, Northrop Grumman și Lockheed Martin, nu au trecut de evaluarea Armatei SUA.
Statele Unite au început deja dezvoltarea avionului de luptă de generația a 6-a (NGAD), dar proiectul a fost suspendat în vară din cauza costurilor ridicate. Platforma ar trebui să coste de trei ori mai mult decât F-35. Decizia de a continua programul NGAD va fi luată de administrația Trump.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News