Vorbim de două fregate britanice Type 22 cumpărate de România la începutul anilor 2000: Fregata Regina Maria și Fregata Regele Ferdinand - ambele construite de britanici la începutul anilor 1980.
Ele ar fi trebuit să beneficieze de modernizare în cadrul controversatului program „Corveta multifuncțională”, care însă a fost anulat de Ministerul Apărării în vara anului trecut după o perioadă de lungi tergiversări în care Asocierea declarată câștigătoare formată din gigantul francez Naval Group și Șantierul Naval Constanța nu au semnat contractul din motive financiare și neînțelegeri în interiorul Asocierii.
Obiectivul contractului era ca Naval Group să construiască în România 4 corvete noi de tip Gowind 2500 și să modernizeze cele două fregate în vârstă de 40 de ani - Regina Maria și Regele Ferdinand.
Fregata Regele Ferdinand. Photo source: Romanian Navy
Naval Group câștigase licitația cu o ofertă de 1.2 miliarde de euro. Pe locul secund au fost olandezii de la Damen, care au propus României corvete Sigma 10514 construite la Șantierul Naval Galați pe care îl dețin, cu o ofertă cu doar 50 de milioane de euro mai mare, de 1.25 miliarde de euro.
După anularea contractului Ministerul Apărării s-a îndreptat spre soluția de a moderniza cele două fregate separat de contractul „Corveta multifuncțională”.
DefenseRomania a scris în exclusivitate și în premieră la vremea respectivă în România despre acest lucru, încă din primăvara anului trecut când publicația noastră atrăgea atenția asupra obligativității unui studiu de fezabilitate în contextul în care există semne de întrebare dacă structura navelor e compatibilă cu echipamente noi și mai ales sisteme de armament. Pentru că, să nu uităm, vorbim de nave construite în anii 1980 și nimeni nu își dorește incidente, accidente sau tragedii în timpul tragerilor de rutină spre exemplu.
Când DefenseRomania publica materialul anul trecut, costul modernizării celor două fregate era estimat la 600 de milioane de euro.
Lucrurile s-au schimbat mult însă din primăvara anului trecut până azi.
Surse DefenseRomania: Modernizarea celor două fregate ar costa România 1.4 miliarde de euro, mai mult decât 4 corvete noi
Fregata Regina Maria, sursă foto: Centrul de Televiziune şi Film al MApN
Potrivit surselor noastre azi costul estimat al modernizării fregatelor atinge 1.4 miliarde de euro. Și, în plus, deși nu a fost luată o decizie încă, aceleași surse ne-au confirmat că nu se va face vreun studiu tehnic în ceea ce privește compatibilitatea structurii navelor cu noile sisteme de armament care vor fi implementate.
E de așteptat, dacă decizia se confirmă, ca multe companii să nu-și asume participarea în procesul de modernizare, deși contractul e unul extrem de „tentant”.
În ceea ce privește suma de 1.4 miliarde de euro ea e uriașă într-adevăr, însă privind din unghiul militar decizia privind modernizarea e de înțeles, mai ales în contextul războiului intens din Marea Neagră și a situației deloc roz a Forțelor Navale Române, private inclusiv de asistența aliaților după „închiderea” accesului în Marea Neagră ca urmare a activării de către Turcia a Tratatului de la Montreux.
Dar e de neînțeles, mai ales în contextul războiului din Marea Neagră care necesită nave de luptă noi, moderne, capabile să facă față amenințărilor regionale. O navă de 40 de ani oricât armament nou ar avea instalat, nu poate face față amenințărilor actuale.
De remarcat însă că atunci când Ministerul Apărării a anulat, în 2023, contractul „Corveta multifuncțională”, a justificat anularea procedurii și decizia de a nu trece la oferta companiei clasate pe poziția secundă, prin rațiuni ce țin de probleme financiare.
Cu alte cuvinte, urmând comunicatul oficial, atunci nu s-au găsit 50 de milioane în plus pentru 4 corvete noi și modernizarea bătrânelor fregate, dar acum doar modernizarea fregatelor ar costa 1.4 miliarde de euro, dacă se va merge pe această decizie.
Desigur, se poate aduce argumentul că, între timp, costurile din industria de apărare au explodat, iar competitorul clasat pe locul doi nu ar mai fi fost capabil să furnizeze navele la prețul asumat în 2019.
De asemenea, vorbim de cu totul alte sisteme și armament în programul actual de modernizare, față de modernizarea trecută auxiliar în „Corveta multifuncțională”. Însă și de 4 corvete noi care ar putea fi exploatate cel puțin trei - patru decenii de acum încolo.
Fregata Regele Ferdinand. Photo source: Romanian Navy
Iar termenele de livrare sunt aproximativ la fel. Aceeași sursă ne-a confirmat că dacă MApN va alege să modernizeze cele două fregate timpul estimat finalizării procesului va fi de 5 ani.
Reamintim că în programul „Croveta multifuncțională” compania care ar fi trebui să construiască navele ar fi livrat prima navă în 3 ani iar toate celelalte trei rămase în maximum 7 ani.
Cu siguranță că dacă MApN va alege modernizarea fregatelor va juca mai apoi cartea programului „Corvetei europene”. Doar că programul Corveta europeană ar fi disponibil României abia în 2034 iar navele nu vor putea fi produse în România atâta timp cât nicio companie nu a aderat la consorțiul.
Cert e că Forțele Navale Române au nevoie cât mai rapidă de tehnică modernă, inclusiv de nave de suprafață moderne în contextul actualei arhitecturi regionale care ne pune în fața celei mai periculoase situații de securitate în Europa de după Războiul Rece.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News