Racheta AIM-174B este variantă a rachetei sol-aer SM-6 (cunoscută și sub numele de RIM-174) și reprezintă un pas uriaș pentru SUA, având în vedere că atât China, cât și Rusia dispun de rachete aer-aer cu rază foarte lungă de acțiune.
Până la apariția aeronavelor stealth chineze, cum ar fi J-20 și, mai important, a rachetei PL-15, SUA au stat liniștite. Având avantajul aeronavelor stealth F-35 și F-22, puteau să se apropie suficient de mult pentru a-și lansa rachetele. Racheta PL-15 era o reală amenințare atât pentru aeronavele de generația a 5 a care aveau la dispoziție AIM-120 AMRAAM (cu rază de max. 180 km), dar mai ales pentru aeronavele SUA de generația a 4 a.
Pentru comparație, prezentăm o imagine publicată de utilizatorul Reddit ”Offsetski” pe 6 iulie 2024, via theaviationist. Racheta AIM-174B este de peste 5 ori mai grea (aprox. 860 de kg) decât AIM-120D.
Imagine: u/Offsetski)
Așa că AIM-174B a fost dezvoltată pentru a răspunde rapid acestei nevoi, fiind capabilă să atace ținte aeriene la o distanță de până la 400 km. Prin comparație, R-37M ar avea o rază de 300-400 km, potrivit datelor furnizate de ruși, în timp ce estimările privind raza de acțiune a PL-15 sunt între 200 și 300 km.
AIM-174B. E confirmat că este operațională, dar restul detaliilor rămân învăluite în ceață
Așa cum arăta și DefenseRomania, doi fotografi militari au putut surprinde, în cadrul exercițiului RIMPAC, aeronave de luptă F/A-18E care transportau rachete N AIM-174B, indicativul „N” însemnând că rachetele au fost modificate pentru teste.
Se pare că avioanele F-18 care au lansat AIM-174B aparțin aripii aeriene 2 Carrier Air Wing, desfășurată pe portavionul nuclear USS Carl Vinson, care, printre altele, este și primul portavion care a desfășurat o escadrilă completă de F-35C.
View this post on Instagram
AIM-174B este armă cu potențial și repercusiuni tactice majore, despre care se știe că există de ani de zile și pe care Marina SUA nu a recunoscut-o niciodată.
Acum știm sigur că este operaționalizată. U.S. Navy a precizat luna trecută că racheta AIM-174B a fost ”desfășurată operațional”, așa cum relata și Reuters.
Cu toate acestea, oficialii americani au refuzat să comenteze dacă AIM-174B va fi furnizată și aliaților, dacă va fi integrată pe alte aeronave (în afară de F-18) și câte AIM-174B dorește în fiecare an.
AIM-174B are trei avantaje cheie, se arată în analiza Reuters:
poate zbura de câteva ori mai departe decât cea mai bună opțiune din SUA, AIM-120 AMRAAM ( 400 km vs. 180 km);
nu necesită noi linii de producție;
este compatibilă cu aeronavele a cel puțin unui aliat, Australia.
Ministerul Apărării din Australia a declarat pentru Reuters că „colaborează îndeaproape cu SUA pentru a înțelege care sunt capabilitățile ce pot fi utilizate de partea australiană”.
Ce nu știm.
Numărul de rachete. Totuși, adăugarea AIM-174B la arsenalul Marinei SUA, chiar dacă nu este încă în număr mare, schimbă calculul unui conflict regional.
În plus, nu este clar dacă unele SM-6-urile existente vor fi modificate în AIM-174B.
Tipul platformelor de lansare. Noua rachetă AIM-174B este, totuși, prea importantă pentru a fi integrată pe un singur tip de aeronavă.
Raportat la dimensiunile și greutatea rachetei, putem spune că integrarea AIM-174B ar necesita avioane de luptă cu o capacitate ridicată de încărcare și cu capacități tehnice avansate. Rămâne de văzut dacă, alături de aeronavele F-18, noile rachete ar putea fi potrivite pentru avioane precum F-15EX Eagle II sau chiar pe F-35 Lightning II, ceea ce va însemna că un număr semnificativ de state ar putea fi printre utilizatorii noii rachete.
Avantaj SUA
În orice caz, versatilitatea SM-6, care este o rachetă multi-misiune (pentru a lovi nave, ținte terestre și rachete) deschide noi posibilități pentru AIM-174B, care este bazată pe tehnologia SM-6, a declarat Peter Layton, expert în apărare și aviație la Griffith Asia Institute.
De exemplu, dacă este echipat cu un căutător anti-radar, AIM-174B ar putea ataca și perturba bateriile de rachete sol-aer de la o rază extrem de lungă.
Teoretic, dacă ar păstra caracteristicile ”părintelui” SM-6, noua rachetă ar putea funcționa ca mijloc de apărare aeriană împotriva țintelor balistice, de vreme ce SM-6, cu lansare terestră a fost concepută inițial pentru a combate amenințările aer-aer la distanțe lungi, precum și rachetele balistice în etapele finale de zbor și se pare că are, de asemenea, în anumite circumstanțe, capacitatea de a opera împotriva armelor hipersonice.
SUA se pare că au accelerat dezvoltarea AIM-174B, versiunea lansată aerian a SM-6, inclusiv ca urmare a ceea ce se întâmplă în Ucraina.
Astfel, așa cum remarcau analiștii institutului RUSI, citați de David Axe, într-o analiză pentru The Telegraph, interceptoarele rusești MiG-31 înarmate cu rachetele R-37M (cu rază ce peste 300 de km) „s-au dovedit extrem de eficiente împotriva avioanelor de atac ucrainene”.
MiG-31 zboară mai sus, mai repede și mai departe decât interceptoarele Su-27 ale forțelor aeriene ucrainene. Echipajele MiG-31 trag R-37M către ținte la o distanță de până la 200 de mile (320 km). Un Su-27 ucrainean, prin contrast, poate trage o rachetă Vympel R-27 la cel mult 50 de mile (80 km).
Rachetele nu loveau întotdeauna ținta – dar nici nu trebuia. Simpla prezență a unui MiG înarmat cu Axehead (R-37M) îi forța adesea pe piloții ucraineni să-și abandoneze misiunile.
Americanii vor să evite un scenariu similar în Pacific, unde se pot confrunta cu PL-17 chinezilor. Într-un asemenea scenariu, noile AIM-174B, ar putea da Forțelor americane un avantaj decisiv față de chinezi sau ruși.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News