Au și ghinion: Cum au ajuns motoarele americane ale avioanelor Gripen să „îngroape” miliarde. Istoria avionului se putea scrie diferit

Darius Muresan |
Data publicării:
Avion Saab JAS-39C Gripen / wikipedia
Avion Saab JAS-39C Gripen / wikipedia

Anilor mulți de secetă în care suedezii de la Gripen nu au reușit să vândă avioane de luptă Gripen li se adaugă și un gram mare de ghinion. Asta pentru că tocmai motoarele americane ale Gripen au „îngropat” o afacere de miliarde. Cum s-a ajuns aici și de ce istoria s-ar fi putut scrie diferit? 

Anul trecut Gripen a spart gheața după mai bine de 10 ani când Forțele Aeriene Thailandeze au anunțat oficial că au ales între Gripen în detrimentul avioanelor de luptă F-16 ale Lockheed Martin fabricate în SUA. Totuși, dar decizia finală de cumpărare rămâne sub rezerva aprobării cabinetului thailandez.

Gripen în versiunea avansată E a fost ales de Brazilia pe plan extern. În 2014 statul brazilian a semnat un contract uriaș de 5.4 miliarde de euro pentru 36 de avioane Gripen E/F. Atunci Saab a câștigat în fața americanilor care intraseră în competiție cu F/A-18 Super Hornet, dar și a Dassault Rafale și Eurofighter Typhoon.

De atunci, Saab nu a mai semnat niciun contract cu un client extern, deși s-a înscris în numeroase licitații. Comenzi au existat intern pentru Gripen E din partea Suediei.

 

Cum au ajuns motoarele americane ale avioanelor Gripen să „îngroape” miliarde

 

2. JAS 39 Gri... (1_72117300.jpg)

JAS 39 Gripen, în Brazilia / Foto: Saab

În toamna anului trecut, așa cum menționa la vremea respectivă și DefenseRomania, Columia a ales JAS 39 Gripen ca noul său avion de luptă. Statele din America Latină au fost ofertate constant de compania suedeză, care are o bază de producție în Brazilia, dezvoltată în parteneriat cu Embraer. 

Doar că afacerea a fost blocată de SUA. Un contract uriaș, de aproximativ 3.2 miliarde de dolari.

SUA s-au opus acordului și au un așa-numit „veto” în contextul în care motorul F414-GE-39E, cu care este echipat avionul, dezvoltat de General Electric, este american.

Această interdicție de a livra motoarele către Columbia a prăbușit afacerea.

La vremea respectivă presa americană a speculat că decizia SUA ar putea obliga Columbia să se orienteze spre avioane chineze de luptă.

Decizia SUA de a bloca tranzacția către Columbia a fost justificată de temeri privind transferul tehnologiei militare americane către parteneri regionali. Nu este prima dată când Saab s-au confruntat cu opoziția SUA în privința vânzării JAS 39.

 

 

Istoria avionului se putea scrie diferit. Gripen a avut șansa unui motor european în anii 1990

 

3. Gripen, su... (gripen_94666800.jpg)

Gripen, sursă foto: Saab

Publicația ucraineană Defense Express a analizat și ea situația vetoului american. Sursa citată amintește că istoria putea fi diferită. În 1998 a existat ideea de a instala pe Gripen o versiune a motorului EJ200 care echipează Eurofighter.

Ar fi fost o versiune diferită, versiunea EJ230, mai performantă și mai puternică, dezvoltată de Eurojet.

Totul s-a năruit în 2010 când statele europene care vizau o nouă tranșă de avioane Eurofighter, ce ar fi trebuit să fie echipate cu noile motoare, au renunțat în cele din urmă.

În orice caz, situația generală cu potențialul de export al Gripen în noile realități de securitate devine din ce în ce mai sumbră, amintește sursa citată.

Gripen e deja dependent de SUA, atât pentru contracte de export, cât și mentenanță.

„Poate că este timpul să ne scuturăm de praful din deciziile anilor '90” și să învățăm din ele pentru a nu le mai repeta. Concluzionează experții ucraineni.

CITEȘTE ȘI: Acesta e viitorul inclusiv pentru România? Arme europene pe F-35: În premieră un F-35B a testat o rachetă aer-aer Meteor

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
NoMy - smt4.5.3
pixel