Anul trecut Gripen a spart gheața după mai bine de 10 ani când Forțele Aeriene Thailandeze au anunțat oficial că au ales între Gripen în detrimentul avioanelor de luptă F-16 ale Lockheed Martin fabricate în SUA. Totuși, dar decizia finală de cumpărare rămâne sub rezerva aprobării cabinetului thailandez.
Gripen în versiunea avansată E a fost ales de Brazilia pe plan extern. În 2014 statul brazilian a semnat un contract uriaș de 5.4 miliarde de euro pentru 36 de avioane Gripen E/F. Atunci Saab a câștigat în fața americanilor care intraseră în competiție cu F/A-18 Super Hornet, dar și a Dassault Rafale și Eurofighter Typhoon.
De atunci, Saab nu a mai semnat niciun contract cu un client extern, deși s-a înscris în numeroase licitații. Comenzi au existat intern pentru Gripen E din partea Suediei.
Cum au ajuns motoarele americane ale avioanelor Gripen să „îngroape” miliarde
JAS 39 Gripen, în Brazilia / Foto: Saab
În toamna anului trecut, așa cum menționa la vremea respectivă și DefenseRomania, Columia a ales JAS 39 Gripen ca noul său avion de luptă. Statele din America Latină au fost ofertate constant de compania suedeză, care are o bază de producție în Brazilia, dezvoltată în parteneriat cu Embraer.
Doar că afacerea a fost blocată de SUA. Un contract uriaș, de aproximativ 3.2 miliarde de dolari.
SUA s-au opus acordului și au un așa-numit „veto” în contextul în care motorul F414-GE-39E, cu care este echipat avionul, dezvoltat de General Electric, este american.
Această interdicție de a livra motoarele către Columbia a prăbușit afacerea.
La vremea respectivă presa americană a speculat că decizia SUA ar putea obliga Columbia să se orienteze spre avioane chineze de luptă.
Decizia SUA de a bloca tranzacția către Columbia a fost justificată de temeri privind transferul tehnologiei militare americane către parteneri regionali. Nu este prima dată când Saab s-au confruntat cu opoziția SUA în privința vânzării JAS 39.
Istoria avionului se putea scrie diferit. Gripen a avut șansa unui motor european în anii 1990
Gripen, sursă foto: Saab
Publicația ucraineană Defense Express a analizat și ea situația vetoului american. Sursa citată amintește că istoria putea fi diferită. În 1998 a existat ideea de a instala pe Gripen o versiune a motorului EJ200 care echipează Eurofighter.
Ar fi fost o versiune diferită, versiunea EJ230, mai performantă și mai puternică, dezvoltată de Eurojet.
Totul s-a năruit în 2010 când statele europene care vizau o nouă tranșă de avioane Eurofighter, ce ar fi trebuit să fie echipate cu noile motoare, au renunțat în cele din urmă.
În orice caz, situația generală cu potențialul de export al Gripen în noile realități de securitate devine din ce în ce mai sumbră, amintește sursa citată.
Gripen e deja dependent de SUA, atât pentru contracte de export, cât și mentenanță.
„Poate că este timpul să ne scuturăm de praful din deciziile anilor '90” și să învățăm din ele pentru a nu le mai repeta. Concluzionează experții ucraineni.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News