Atât de criticatele MiG-21, numite „sicrie zburătoare” și în România, rămân în dotarea unei puteri nucleare până în 2026

DefenseRomania Team |
Data actualizării: | Data publicării:
MiG-21 LanceR, sursă foto: Forțele Aeriene Române
MiG-21 LanceR, sursă foto: Forțele Aeriene Române

Pe data de 15 mai 2023 România a retras oficial din serviciu bătrânele avioane MiG-21 LanceR, avioane a căror resursă a fost prelungită la nesfârșit.

Avioanele ar fi trebuit retrase de acum 10 ani, dar rămânerea lor în serviciu s-a prelungit ca urmare a întârzierii achiziției de F-16 Fighting Falcon. Avioanele au fost în cele din urmă retrase definitiv în mai 2023.

Multe din avioanele MiG-21 ale României au fost modernizate la standardul LanceR în anii 1990, modernizare care a asigurat și interoperabilitatea cu standardele NATO, România aderând în 2004 la Alianța Nord-Atlantică.

Un caz similar ce vizează prelungirea resursei de viață a MiG-21 are loc în Indo-Pacific.

 

India, putere nucleară, prelungește rămânerea în serviciu a MiG-21 până în 2026 pe care presa indiană le numește „sicrie zburătoare”. Decizia e legată de fabricarea noilor avioane Tejas

 

2. MiG-21 sub... (mig-21-india_75808100.png)

MiG-21 sub comanda Indiei, photo source: IAF

Retragerea MiG-21 Bison - varianta modernizată indiană a MiG-21 - era programată pentru decembrie 2025. Doar că retragerea bătrânelor avioane a fost amânată.

Introducerea în serviciu a aeronavei Tejas Mk1A este întârziată din cauza problemelor de aprovizionare cu motoare, scrie publicația India Today. 

Forțele Aeriene Indiene (IAF) au decis să prelungească perioada de serviciu pentru avioanele MiG-21 Bison din cauza întârzierilor în livrarea aeronavelor  Tejas Mk1A. Acestea vor înlocui flota de avioane MiG-21, dar problemele cu aprovizionarea motoarelor au întârziat producția.

MiG-21 a fost primul avion supersonic al Indiei, introdus în 1964, și a avut contribuții majore în mai multe conflicte în care India a participat.

Sursa citată scrie că deși avioanele și-au făcut treaba de-a lungul istoriei,  MiG-21 Bison și-a dobândit un renume negativ, fiind denumit „sicriul zburător” din cauza numărului mare de accidente în care mulți piloți și-au pierdut viața. În prezent, IAF mai operează două escadrile MiG-21, formate din 31 de aeronave.

În România, până la retragere, MiG-21 LanceR erau de asemenea numite „sicrie zburătoare”, o etichetă pusă într-o oarecare măsură incorect. Avioanele și-au făcut treaba, au fost mulți ani coloana vertebrală și calul de bătaie a Forțelor Aeriene Române, dar prelungirea la nesfârșit a resursei a dus implicit la incidente, avioanele fiind mult depășite tehnologic.

 

MiG-21 LanceR în România. O scurtă istorie: Câte avioane MiG-21 a avut România, câte au fost modernizare și numărul de prăbușiri

 

3. MiG-21 Lan... (mig_21_52668500.jpg)

Forţele Aeriene Române au primit în dotare primul avion MiG-21F-13 în anul 1962, iar ulterior au intrat în serviciu mai multe variante. De-a lungul timpului au intrat în dotarea Forţelor Aeriene peste 400 de avioane MiG-21, ultimul avion de acest tip intrând în serviciu în anul 1982, potrivit ROAF.

În anii 1990, toate aeronavele MiG-21 MF au fost transformate în variantele LanceR A și C;

La începutul anilor 1990, România a luat decizia modernizării aparatelor MiG-21 la fabrica de la Bacău, astfel că în perioada 1997-2002, pentru a asigura interoperabilitatea cu NATO şi pentru a mări capacitatea acestora de a executa misiuni la cerinţele luptei aeriene moderne, România a modernizat 110 avioane MiG-21, conform datelor ROAF. 

Programul de modernizare a vizat crearea unor variante ale avionului, având la bază o configuraţie comună, în funcţie de misiunile pe care urmau să le execute: MiG-21 LanceR A (pentru misiuni aer-sol), LanceR B (versiune de instruire) şi LanceR C (optimizate pentru misiuni aer-aer).

4. MiG-21 Lan... (mig-21-lancer_47525700.jpg)

Începând cu anul 1997, avioanele MiG-21 LanceR au intrat în Seviciul de Luptă Permanent Poliție Aeriană, acționând inclusiv sub comandă NATO după anul 2004.

În perioada 31 iulie-31 octombrie 2007, patru avioane MiG-21 Lancer din dotarea Forţelor Aeriene Române au executat cu succes misiunea Baltica’07 în cadrul Serviciului de Luptă Permanent Poliție Aeriană în spaţiul ţărilor baltice, Lituania, Estonia şi Letonia, cea mai importantă misiune încredinţată Aviaţiei Militare române de la accederea în structurile NATO.

Din 1990 și până la retragerea din mai 2023 s-au prăbușit 26 de aeronave MiG-21, ultima tragedie având loc în martie 2022.

CITEȘTE ȘI: România a tras cât a putut de mult de MiG-21 LanceR. Provocările tehnice, în special cu radarele, factori decisivi în decizia de a retrage avioanele

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel