Ucrainenii inovează din nou: Avionul ultraușor Aeroprakt A-22, folosit ca „rachetă de croazieră lentă” în atacul asupra fabricii de drone Shahed

Ciprian Dumitrache |
Data actualizării: | Data publicării:

Războiul forțează ambele tabere să inoveze rapid în domeniul tehnologiei folosite pe câmpul de luptă. Nu ar trebui să ne mire dacă, în lunile următoare, vom asista la lovituri ucrainene efectuate, de exemplu, cu avioane de luptă transformate în drone kamikaze.

Resursele rușilor sunt relativ limitate, iar inovațiile se limitează, în mare măsură, la îmbunătățiri făcute armelor deja existente, așa cum este cazul bombelor de aviație care primesc kituri de planare pentru a crește precizia, dar și raza de acțiune a unei bombe la maxim 70 de km.

La rândul lor, ucrainenii se concentrează pe ”războiul dronelor” - chiar dacă vorbim de drone navale, terestre sau aeriene.

Ultimul exemplu în acest sens este folosirea unui avion civil ultraușor, transformat în dronă cu rază de peste 1.000 de kilometri, o reușită remarcabilă pentru ucraineni și o contraperformanță izbitoare a sistemului rusesc de apărare antiaeriană, care nu a reușit să intercepteze aeronava ucraineană, intrată atât de adânc în teritoriul Federației Ruse.

 

Avionul Aeroprakt A-22, modificat de ucraineni în dronă kamikaze

Aeroprakt-22

În noaptea de 2 martie, Forțele de Apărare au lovit două obiective ale Federației Ruse în Tatarstan: rafinăria de petrol din Nijnyokamsk și fabrica de producție pentru drone Shahed, care se află în orașul  Yelabuga.

Inițial s-a speculat că fabrica din Yelabuga a fost atacată cu o dronă modificată de tip UJ-22 Airborne, așa cum anunța și DefenseRomania, care cita media ucraineană.

Totuși, se pare că Ucraina a folosit o nouă armă pentru lovituri devastatoare asupra Rusiei. Mai exact, o aeronavă ultraușoară Aeroprakt A-22, transformată în dronă. Practic, ucrainenii au luat un avion sport ultraușor fabricat local, au instalat un sistem robotizat de control al zborului și l-au umplut cu explozibili.

Așa cum scrie publicația americană Forbes, această aeronavă de 90 de mii de dolari a atacat instalațiile industriale ale industriei energetice rusești din Tatarstan.

„Faptul că ucrainenii au reușit să transforme A-22 într-o dronă explozivă sugerează că lovitura asupra uzinei Yelabuga, care asambla drone Shahed, nu va fi ultima țintă pentru acest nou tip de drone”, scrie publicația.

Drona bazată pe Aeroprakt A-22 a fost capabilă să zboare 1.000 km prin apărarea antiaeriană rusă pentru a livra potențial sute de kg de explozibili cu mare precizie. Costul său este puțin mai mare decât o rachetă americană Javelin.

 

Rachetă de croazieră lentă

 

Publicația scrie că nu știe exact cum au transformat ucrainenii Aeroprakt A-22 într-o dronă ucigașă, dar nu este greu de ghicit.

Analiza lui David Axe din Forbes îl citează pe expertul în aviație Alok Das: ”Imaginați-vă că puteți transforma rapid și la un preț accesibil o aeronavă, cum ar fi un Cessna sau Piper, într-un UAV, efectuând un zbor autonom Toate acestea se realizează fără a aduce modificări permanente aeronavei. ”, a spus expertul în aviație.

De fapt, se poate mult mai mult de atât. DefenseRomania a discutat, în trecut, cu experți din domeniul aviației, care confirmau că există încercări reușite de a transforma un avion de tip Cessna într-un vehicul robotizat, capabil să zboare autonom după ce, în prealabil, a fost ”antrenat” multe luni de zile. În perioada de antrenament, robotul învață cum să reacționeze la o multitudine de situații cu care ar putea să apară în timpul zborului. Practic, vorbim de următorul nivel față de o dronă kamikaze care zboară  doar pe baza unor coordonate .

În cazul dronei A-22 vorbim practic de o rachetă de croazieră lentă, scrie publicația. Nu trebuie să se întoarcă la bază.

„Este mai ieftină decât racheta de croazieră Neptune, produsă în Ucraina, care costă aproximativ 500.000 de dolari. Și este mult mai ieftină decât rachetele de croazieră Storm Shadow de 3 milioane de dolari pe care Ucraina le-a primit din UK. Ca bonus, A-22 are o rază de zbor cu aproximativ 800 de km mai mare decât Neptun și Storm Shadow, ambele zboară nu mai mult de 320 km”, scrie publicația.

Principalul dezavantaj al A-22 față de rachete de croazieră este viteza redusă a acestuia: maxim 200 km pe oră, față de cei 965 km pe oră pe care îi poate dezvolta Storm Shadow.

În teorie, acest lucru face drona bazată pe A-22 vulnerabilă la apărarea aeriană a Rusiei. În practică, apărarea aeriană este împrăștiată pe întreg teritoriul Rusiei și sunt multe ”găuri” în scutul antiaerian rusesc.

Atacul de la fabrica Yelabuga:

Дрони атакували підприємства в Єлабузі в Татарстані, раніше повідомлялося, що там збирають "Шахеди". Відео з російських Telegram-каналів pic.twitter.com/V0UW7CPF9e

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel