Astfel, sunt considerați "dispăruți în misiunine", ca urmare a doborârii avionului A-50, urmatorii militari: Levchenko V., locotenent-colonel, comandant al aeronavei; Kvasov M. A., maior, pilot; Shadrov A. S., maior; Kutuzov D. A., căpitan; Bolyasnikov M. S., căpitan; Izmailov A. I., locotenent superior. Nu există informații despre prezența generalului rus Pchela la bordul aeronavei A-50, se arată în comunicat. În același timp, colonelul rus Burmistrov a fost ucis la bordul unei aeronavei Il-22.
Este demn de remarcat faptul că Rusia continuă să răspândească versiunea falsă conform căreia avioanele ar fi fost lovite de apărarea aeriană rusă. Ei au identificat deja "vinovatul".
,,Povestea despre " eșecul provocat de propria noastră apărare aeriană" continuă să fie răspândită în mod constant și eficient în rândul militarilor. Mai mult, s-a stabilit deja cine își va asuma responsabilitatea pentru doborârea avionului A-50 (am promis să nu precizez unitatea militară, pot spune doar că, potrivit poveștii, avionul a fost doborât de pe teritoriul regiunii Krasnodar). Au fost emise noi instrucțiuni, conform cărora unitățile de apărare aeriană vor fi informate individual în cazul unei "operațiuni" efectuate de un avion în zona lor de responsabilitate. După cum vă puteți imagina, nimeni nu a crezut într-un accident sau într-un set de circumstanțe nefericite", se arată în textul publicat pe reteau rusa de mesagerie Telegram.
Interceptarea aeronavelor A-50 și Il-22: Ruşii au fost atraşi într-o capcană
În seara zilei de 14 ianuarie, armata ucraineană a doborât un avion rusesc A-50 în zona Mării Azov. De asemenea, o aeronava Il-22 a fost serios avariată. Kirilo Budanov, șeful serviciului GUR din cadrul Ministerului ucrainean al Apărării, a precizat că Rusia mai are doar opt aeronave A-50 în stare de bună.
Potrivit corespondenților de război ruși, aproximativ 12 piloți militari ruși și-ar fi pierdut viața în urma doborârii avionului A-50. În același timp, secretarul Consiliului de Securitate Națională și Apărare al Ucrainei, Oleksi Danilov, a transmis că cel mai probabil la bordul unuia dintre avioanele distruse se afla și un general.
La 14 ianuarie, Ucraina a doborât unul dintre foarte rarele și foarte valoroasele avioane radar de detectare cu rază lungă de acțiune A-50 ale forțelor aeriene ruse. Ca urmare a aceluiași atac, un avion de comandă rusesc Il-22 a fost avariat.
Potrivit Forbes, încă nu este clar cum anume a fost doborât avionul, dar, potrivit analistului Tom Cooper, operatorii ucraineni de sisteme radar și de rachete au întins o capcană echipajelor rusești.
De menționat că sâmbătă, avioane ale Forțelor Aeriene ucrainene au lovit instalații rusești în peninsula Crimeea ocupată de Rusia. Ca urmare, notează Cooper, mai multe sisteme radare au fost scoase din funcțiune.
,,Loviturile de sâmbătă ... au suprimat acoperirea radarelor terestre rusești, lăsând sistemele de rachete din peninsula Crimeea ''parțial oarbe'' - în special în nord, unde relieful poate masca apropierea avioanelor, dronelor și rachetelor ucrainene. Așa că comandanții ruși au făcut un lucru evident, dar stupid. Ei au ordonat ca unul dintre puținele avioane radar A-50U rămase, care în mod normal zboară departe în sud, deasupra Mării Azov, să se deplaseze mai la nord pentru a extinde acoperirea radar asupra celei mai mari părți a Crimeei", scrie Forbes.
Imaginile din satelit și datele radar indică faptul că traiectoria de zbor cea mai nordică a avionului A-50 este deasupra Berdyansk-ului ocupat, la doar 75 de mile de linia frontului. Aceasta se află în raza de acțiune a sistemelor Patriot.
,,Tot ce trebuiau să facă ucrainenii era să desfășoare pe ascuns un sistem adecvat pentru a intercepta de la mare distanță aceste două aeronave", scrie Cooper. ,,Poate că a fost unul dintre sistemele ucrainene S-300. Poate că a fost unul dintre sistemele PAC-2/3. Este, de asemenea, posibil ca ucrainenii să fi desfășurat un lansator și un sistem radar și o sursă de alimentare cu energie electrică de la unul dintre cele trei sisteme Patriot PAC-2/3 ... împreună cu unul dintre radarele utilizate de sistemele S-300", a precizat analistul.
Se remarcă faptul că există unele dovezi că S-300 și Patriot lucrează împreună. De exemplu, un avion de vânătoare-bombardament Su-34 al Forțelor Aeriene Ruse ar fi detectat activarea unei baterii S-300 ucrainene necunoscute anterior, cu câteva minute înainte ca A-50 și Il-22 să fie doborâte.
Dacă bateria S-300 a făcut lansarea inițială, trebuie să fi urmat traiectoria țintei - aceasta fiind identificată de un sistem Patriot aflat în apropiere.
,,Aceasta din urmă și-a activat radarul pentru doar câteva secunde: suficient de mult timp pentru a obține date specifice despre ținta respectivă, dar prea puțin pentru ca rușii să poată capta în mod fiabil emisiile acesteia și să le evalueze ca fiind o amenințare", a presupus Cooper.
Apoi, ucrainenii au început să lanseze rachete, distrugând A-50 și avariind Il-22. După ce tirurile s-au încheiat, operatorii sistemelor S-300 și Patriot au oprit imediat activitatea radar și au mutat aceste sisteme mai departe de linia frontului, pentru a evita posibilele atacuri rusești, a declarat expertul.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News