Din exterior, avionul seamănă mult cu celelalte avioane private elegante și luxoase care deservesc firme sau miliardari și oameni de afaceri care pun preț pe confortul zborului. Dar în interior, acest avion este exclusiv destinat “clasei muncitoare”.
Acesta este plin de rafturi pentru tehnică IT și arată mai mult ca o sală de servere decât ca un avion. Scaunele sunt din pânză, iar două console cu monitoare și computere sunt conectate la aproximativ o duzină de antene amplasate în cala avionului, pentru a intercepta și descifra comunicații de la mare distanță.
Aeronava în sine, Challenger 650, este realizată de Bombardier, dar adaptările specifice activității SIGINT sunt făcute de firma din domeniul tehnologiei pentru apărare Leidos din Virginia.
„Aceste avioane pot vedea foarte departe atunci când operează la 12. 000 m altitudine”, a declarat Mike Chagnon, președintele adjunct al Leidos Defense Group, într-un interviu.
Al doilea Challenger 650 pe care Leidos l-a modificat astfel pentru armată
Până în prezent, este al doilea Challenger 650 pe care Leidos l-a modificat astfel pentru armată, deși compania nu este singura care face acest lucru. L3Harris Technologies dezvoltă, de asemenea, avioane similare pentru culegerea de date și informații, pe care le numește ARES.
Avioanele echipate de Leidos și L3Harris sunt în prezent utilizate de armata americană pentru a-și stabili planurile pe termen lung privind dezvoltarea noilor avioane SIGINT de mare altitudine, un proiect denumit Sistem de detectare și exploatare de înaltă precizie (HADES).
„Ei (oficialii din armata SUA) vor capabilități de detectare multistrat din spațiu până la nivelul solului”, a precizat Chagnon. „Acesta este stratul aeropurtat.”
ARTEMIS, dislocat în Europa. Misiuni de monitorizare a forțelor ruse în apropierea granițelor cu Ucraina, înainte de invazia rusă
În noiembrie 2021, prima aeronavă ARTEMIS a fost retrasă dintr-un exercițiu al armatei americane din Arizona și dislocată în Europa pentru a face parte din efortul NATO de monitorizare a forțelor ruse în apropierea graniței cu Ucraina.
Avionul a zburat din Arizona către Virginia, unde a primit câteva upgrade-uri înainte de a zbura în Europa, a spus Chagnon. „De atunci nu a mai ajuns acasă”, a subliniat acesta.
Aeronava zboară în medie șase zile pe săptămână timp de nouă până la 10 ore pe zi, a spus Chagnon. Acest gen de avioane nu au armament la bord și nu zboară în așa-numitul spațiu aerian „contestat” care intră în zona apărării antiaeriene a părților combatante.
„Nu intrăm în mediul contestat”, a spus el. „Ne uităm în mediu contestat de la o altitudine mare, doar privind în jos, dintr-un mediu necontestat.”
De remarcat că avioanele acestea sunt deținute, operate și întreținute de angajații Leidos, nu de armată. Dar, prin sateliți, armata americană se poate conecta la senzorii avionului de la distanță. În esență, armata plătește companiei Leidos un tarif calculat la oră.
„Este avantajos pentru guvern și pentru țară”, a spus Chagnon. „Noi suntem responsabili pentru menținerea aeronavei în aer, iar ei [armata] nu mai trebuie să aibă problema logisticii din spate, care este uneori cea mai scumpă parte a unui program guvernamental.” Pe de altă parte „pot închide robinetul de pe acestea oricând doresc”, a continuat acesta.
Leidos a achiziționat, de asemenea, două avioane Global 6500 mai mari, produse tot de Bombardier, pe care intenționează să le transforme în avioanele de monitorizare SIGINT denumite ATHENA-R.
Cu soluții concurențiale în acest proiect, tot pe platforma Global 6500, vin și companiile L3Harris, MAG Aerospace și Sierra Nevada. Aeronavele ATHENA-R vor fi, de asemenea, deținute și operate de contractori și vor fi o punte către programul HADES.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News