Cert este că Federația Rusă chiar are nevoie de un portavion în contextul în care singura navă de acest tip, Admiral Kuznețov, se află în stare proastă după ce a fost afectată de un puternic incendiu.
Intențiile rușilor în ceea ce privește portavioanele sunt greu de indentificat, mai ales că din punct de vedere istoric portavionul nu a fost niciodată o prioritate pentru capacitățile navale ale Federației Ruse.
Știm din primele date oferite de constructor United Shipbuilding Corporation (USC) că UMK Varane ar trebui să aibă un deplasament de aproximativ 45.000 de tone, lungime - aproximativ 250 m, lățime - 65 m, pescaj - 9 m şi capabil să atingă o viteză de până la 26 de noduri.
Noul portavion UMK Varan ar trebui să poată transporta 24 de aeronave de vânătoare, 6 elicoptere și 20 de drone.
Rușii vor un portavion în dublă configurație de decolare
Alexei Rakhmanov, directorul general al constructorului USC, a vorbit despre un proiect extrem de ambițios în ceea ce privește UMK Varane. Într-un interviu acordat pentru canalul Zvezda, care aparține Ministerului Apărării de la Moscova, și citat de francezii de la Opex360, oficialul rus spune că Federația Rusă își propune să construiască un portavion atât în configurația STOBAR, cât și CATOBAR. Nava de război ar fi alimentată cu propulsie nucleară și ar folosi sistem de catapultare electromagnetic.
Sistemul de decolare STOBAR (Short Take-off but arrested recovery), este cel clasic, folosind rampa - ski jump -. De precizat că aeronavele care operează de pe acest sistem au o încărcătură de armament mai mică și o rază de acțiune mai mică în comparație cu aeronavele care operează de pe configurație CATOBAR.
Sistemul de decolare CATOBAR (Catapult Assisted Take-off Barrier assisted recovery) este sistemul de decolare care operează cu catapulta cu aburi sau catapulta electromagnetică.
De subliniat că sisteme CATOBAR sunt folosite de portavioanele cu propulsie nucleară, precum Chares de Gaulle sau portavioanele Statelor Unite ale Americii. Spre exemplu, Admiral Kuznețov, care are propulsie clasică, utilizează configurația de decolare STOBAR.
Dacă configurația CATOBAR vine cu avantajul că portavioanele pot „ridica” la cer aeronave grele și puternic încărcate sau înarmate, inclusiv aeronave de transport, configurația STOBAR are avantajul de a reduce considerabil prețul navei de război.
Rămâne de văzut dacă industria rusă va reuși să dezvolte un portavion în ambele configurații. Cert e că dacă rușii nu ar trebui să întâmpine mari dificultăți în ceea ce privește propulsia nucleară, situația în ceea ce privește catapultarea se schimbă considerabil, mai ales dacă optează pentru sistem electromagnetic.
Sursa citată amintește că un asemenea proiect ambițios nu este o premieră. În anii 1980 rușii au început dezvoltarea portavionului Ulyanovsk, în dublă configurație, dar prăbușirea URSS-ului și criza care a urmat a dus la abandonarea proiectului. Construcția portavionului UMK Varan în dublă configurație ar fi într-adevăr o premieră pentru Moscova.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News