Analiza este realizată de Sergiu Schiller (membru susţinător al Asociaţiei Ofiţerilor în Rezervă din România).
Analiza este partea dintr-o serie de articole care trec în revistă modele de organizare ale forţelor armate din cadrul NATO, cu accent asupra rolurilor jucate de militarii în rezervă.
Prezentăm integral analiza militară, sub egida Asociației Ofițerilor în Rezervă din România.
O viziune asupra statului major al forțelor aeriene britanice
Putem începe printr-o scurtă incursiune istorica, Forţele Aeriene Britance sunt cea mai veche structura aeriana de sine stătătoare. Ca să punem acestă afirmaţie în context RAF-ul se înfinţează la data de 1 aprilie 1918 iar corpul aerian de armată american (eng. US Army Air Corps) se desprinde de forțele terestre americane în anul 1947 ca să formeze ceea ce noi numim azi Forțele Aeriene Americane respectiv US Airforce în limba engleză.Ca să facem și o paralelă cu forțele aeriene române, anul 1913 înseamnă apariția aviației române printr-o primă lege de organizare şi funcționare în acest sens însă anul 1924 înseamnă transformarea acestei specialități militare în categorie de forțe pusă sub autoritatea inspectoratului general al aeronauticii regale române iar o uniformă propie, albastră complet a fost introdusă de Regele Carol al II-lea în 1930.
Foto: https://www.raf.mod.uk/
Înainte să ne uităm mai în detaliu asupra structurii statului major al forțelor aeriene britanice, pentru a înțelege mai bine structura va fi necesar sa clarificăm şi gradele militare, deorece este una din puținele structuri militare din lume unde gradele sunt totalmente diferite față de gradele specifice forțelor terestre implicit și diferite față de cele navale.
Așadar vom echivala gradele de ofiteri cu cele ale forțelor terestre britanice și în final cu cele ale forțelor aeriene române:
Codificare NATO | Grad RAF lb. engleza | Grad UK Army lb.engleza | Grad RAF traducere lb. romana | Grad echivalent RoAF |
NATO OF 1* | pilot officer | second lieutenant | Ofițer pilot | sublocotenent |
NATO OF 1* | flying officer | lieutenant | ofițer de zbor | locotenent |
NATO OF 2 | flight lieutenant | captain | locotenent de zbor | capitan |
NATO OF 3 | squadron leader | major | lider de escadră | maior |
NATO OF 4 | wing commander | lieutenant-colonel | comandant de escadrilă | căpitan-comandor |
NATO OF 5 | group captain | colonel | căpitan de grup aerian | comandor |
NATO OF 6 | air commodore | brigadier** | comodor*** | general de flotilă aeriană |
NATO OF 7 | air vice marshal | Major general | vice-mareșal | general maior |
NATO OF 8 | air marshal | lieutenant-general | mareșal aerian | general locotenent |
NATO OF 9 | air chief marshal | general | maresal – șef | general |
NATO OF 10 | Marshal of the RAF | Field Marshal | Mareșal al Forțelor Aeriene | Mareșal |
* grupa de grade “NATO OF 1” este formată din gradele de sublocotenent și locotenent.
** în armatele regatului unit şi commonwealth, nu există gradul de general de brigadă ci în mod tradițional britanic comanda unei brigăzi apartine brigadierului. Gradul este echivalent cu cel de general de brigadă însa nu indentic daca analizam proveniența și evoluția.
*** a nu se confunda cu gradul de comandor, gradul de comodor existând și în Armata Regală Romană o scurtă perioada (articol cit., dr. Emil Boboescu, istoric si muzeograf al Muzeului Militar Național “Regele Ferdinand I”)
Analizând in detaliu structura RAF, aviația britanică este condusă operațional de șeful statului major al forțelor aeriene britanice (eng. Chief of Air Staff, prescutat CAS). În prezent acestă functie este ocupată de mareșalul-șef ( NATO-OF9 ) Michael Wigston, un ofițer cu o mare experință internațională printre alte funcții ocupate, fost director al operațiunilor aeriene în cadrul ISAF.
Șeful statului major al forțelor aeriene prezidează board-ul managerial al RAF (eng. Air Force Board, pres. AFB). Autoritatea de comandă este delegată de la nivelul șefului SMFA-BR la nivel de comandamente aeriene care la rândul lor sunt împărţite în grupuri.
Comandamentele aeriene sunt în număr de două: (eng.) Air command / Comandamentul aerian având doua grupuri în subordine, 1 si 2, respectiv (eng.) Joint Force Air Component / Comandamentul forțelor aeriene întrunit care are în subordine grupurile 11, 22, 38, 83.
Grupurile în mod traditional au mărimea unui regiment sau brigadă uneori și sunt comandante de un căpitan de grup aerian ( echiv. colonel/comandor – NATO – OF5).
În prezent grupurile care compun Royal Air force sunt:
Grupul Nr. 1 ( luptă aeriană ) – are in subordine capacități aeriene de raspuns rapid de tip avion multirol, alături de mijloace de supraveghere, cercetare dispozitiv inamic respectiv identificare.
Grupul Nr. 2 ( sprjin de luptă ) – are in subordine capacități de sprijin de luptă și logistice asigurând desfășurarea activităților militare ale celorlalte grupuri în condiții optime.
Grupul Nr. 11 ( operațiuni aeriene întrunite ) – are in subordine capacități de război electronic, control aerian alături de supravegherea spațiului aerian cu privire la activități de tip atac balistic.
Grupul Nr. 22 ( Formare personal ) are in subordine unități specializate în formarea personalului activ și în rezervă necesar structurilor de luptă și sprijin de luptă.
Grupul Nr. 38 (denumit în eng. “Air Service Combat Support”) are în subordine structuri specifice sprijinului de tip ingineresc specializat și medical. Sistemul englezesc menține diferit acest tip de sprijin logistic față de unitățile logistice regulate care se găsesc în structura Grupului 2 deja prezentat.
Grupul Nr. 83 (Grupul expediţionar) – are în subordine toate unitățile dislocate în prezent în Orientul Mijlociu.
Din punct de vedere tehnic respectiv pe parte de înzestrare cifrele sunt cu adevărat impresionate. Forțele regale aeriene britanice au în funcțiune un număr de 360 de avioane și elicoptere. Din acest număr 142 sunt avioane multirol de tip Eurofighter Typhoon, 20 de avioane tip curier mediu Airbus M400, 8 avioane de transport grele de tip C17 Globemaster, 14 C130j Super Hercules. De asemnea începând cu anul 2014 în cadrul RAF a fost demarat programul de achiziție a noului tip de avion multirol F-35, astfel în prezent sunt 18 astfel de aparate în exploatare. Cifre cu adevărat impresionate.
Rezeviști:
Ca toate categoriile de forte moderne, și statul major al forțelor aeriene britanice are în componență rezervișiti. În prezent un număr de 2200 rezervişti activează în rândurile RAF. Un număr de 29 de unități și escadrile au în prezent rezeviști în serviciu. Ca aspect interesant, începând cu anul 2013 în structura RAF nu se mai raporteaza numărul total al rezervistilor ci doar numărul rezerviştilor care în prezent au contract de serviciu în rezervă cu ministerul apărării britanic. Aşadar 2200 înseamnă strict doar rezervişti voluntari.
În mod interesant, legea din rezerviştilor din 1996 (eng. Reserve Forces Act 1996) stabilește organizațional două structuri de rezervă. Forțele Aeriene Auxiliare Regale si Forțele aeriene de rezervă. Relaţia dintre cele două structuri este de subordonare respectiv forțele aeriene de rezervă se află structural în subordinea forţelor aeriene auxiliare.Practic în rândul forțelor auxiliare poate fi acceptat orice candidat declarat admis pe când în randul forțelor de rezervă preponderent discutăm de personal specializat.
Cu titlu de exemplu privind armele respectiv specialitățile militare, unitățile de Politie Militara sunt plasate majoritar în rezervă. Structura care răspunde acestei necesități operative este Regimentul nr. 3 al forţelor aeriene auxiliare (eng. No. 3 Royal Auxiliary Air Force Police Squadron).
Tot în acest sens o listare a unităților din structurile auxiliare respectiv de rezervă ne ajută să înţelegem ce tip de specialități sunt formate în rezervă și mai ales care sunt misiunile specifice rezervei:
Royal Auxiliary Air Force Units / Unități ale forțelor aeriene regale auxiliare | |||
Unitate | Locație | Specialitate (eng) | Specialitate (ro) |
3 Squadron* | RAF Henlow | Tactical Provost Wing | Poliție Militară |
501 Squadron | RAF Brize Norton | Operations Support Squadron | Sprijin operațiuni și logistică |
503 Squadron | RAF Aldergrove | Operations Support Squadron | Sprijin operațiuni și logistică |
504 Squadron | RAF Wittering | Exp. Support Squadron | Sprijin logistic unități expediționare |
600 Squadron | RAF Northolt | HQ Augmentation Unit | Structură specială cu rol în mobilizare |
602 Squadron | Glasgow | Operations Support Squadron | Sprijin logistic unități expedititionare |
603 Squadron | Edinburgh | Force Protection | Protecția forței |
606 Squadron | RAF Benson | Helicopter Support Squadron | Unitate de elicoptere |
609 Squadron | RAF Leeming | Operations Support Squadron | Sprijin operațiuni și logistică |
611 Squadron | RAF Woodvale | Operations Support Squadron | Sprijin operațiuni și logistică |
612 Squadron | RAF Leuchars | Airmobile Surgical Squadron | Unitate medicală aeromobilă specializată in chirugie |
622 Squadron | RAF Brize Norton | Aircrew Augmentation Unit | Structură specială cu rol în mobilizare personal navigant |
4624 Squadron | RAF Brize Norton | Operations Support Squadron | Sprijin operațiuni și logistică |
4626 Squadron | RAF Brize Norton | Aeromedical Evacuation Unit | Unitate medicală aeromobilă specializată în MedEvac. |
Royal Air Force Reserve Units/ Unități ale fortelor regale aeriene de rezervă | |||
7006 Squadron | RAF Waddington | Intelligence Squadron | Unitate de informații militare |
7010 Squadron | RAF Waddington | Photographic Interpretation Squadron | Unitate de interpretare a imaginilor aerospațiale |
7630 Squadron | RAF Waddington | Intelligence Squadron | Unitate de informații militare |
7644 Squadron | RAF Halton | Media Operations Squadron | Unitate specializată în operațiuni mediatice si relații publice |
Mobile Met Unit | RAF Benson | Meteorological Services | Meteologie |
*escadronul (lb. eng. squrdron ) este echivalat în armata britanică cu batalionul la nivel de unitate terestră
Prin urmare din această listă disponibilă pe site-ul statului major al forțelor aeriene britanice putem constata faptul că activitățile specifice sprijinului logistic, deservirii logistice, pregătirii dar și informaților militare s-au mutat în direcția rezervei militare.
Înainte de încheiere ar fi util să trecem in revistă și pregătirea personalului în rezervă – respectiv 4 săptămâni pentru pregătirea militară de bază la care se adaugă un numar de sfârșituri de săptămână în funcție de specialitate.
Pe final aș dori să menționez de ce există o importanță deosebită acordată structurilor de rezervă din RAF. În teribila luptă pentru Marea Britanie din perioada celui de-al doilea Război Mondial majoritatea piloților care au luptat au provenit nu de la trupele regulate ci din randul unităților auxiliare, în randul acestora find primiți de la piloți amatori la acrobați ai cerurilor civili.
Această victorie și resursele care au putut fi angrenate sunt rezultatul direct al viziunii Lordului Trenchard, Maresal al Aviatiei Britanice, cel care in anii 30 a insistat asupra unei atenții deosebite acordate unităților de rezervă și posibilității generarării de personal militar la nevoie, maresalul, veteran al primei conflagrații mondiale estimând ca este doar o chestiune de timp pana va mai fi un conflict tot de anvergură mondială.
Celelalte analize ale AORR:
CITEȘTE ȘI: O viziune asupra Statului Major al forțelor terestre Britanice
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News