În cursul anului trecut trei state care operează vechile F/A-18 Hornet nu s-au îndreptat spre Super Hornet. Iar două dintre ele au ales chiar F-35, produs de Lockheed Martin. E vorba despre Elveția și Finlanda.
În ambele au fost decizii surpriză, mai ales în cazul Elveției, stat considerat un fief al industriei de apărare franceze. Aici F-35 a „învins” și marele favorit Rafale.
În ambele state deciziile de a achiziționa F-35 au venit cu o serie de critici.
Motivul ar fi faptul că gigantul american nu a îndeplinit toate cerințele Ottawei.
În competiția pentru aeronavele canadiene au rămas cei de la Lockheed Martin cu F-35 și suedezii de la Saab cu Gripen JAS-39E.
Germania părea că se îndreaptă spre un compromis: F/A-18 Super Hornet și Eurofighter
Excluderea din programul Canadei a „durut” cu siguranță.
Asta pentru că programul militar de înzestrare este estimat la aproximativ 19 miliarde de dolari. Royal Canadian Air Force (RCAF) speră să primească în cele din urmă un total de 88 de avioane de vânătoare, iar primele livrări ar trebuie să înceapă în anul 2025.
În acest context Boeing plusează în Germania.
Până acum puțin timp să vorbim de F-35 în Germania era aproape un subiect SF. Lucrurile se pare că s-au schimbat.
Sub conducerea de fier a puternicei Angela Merkel nemții păreau că se îndreaptă spre un compromis. Pentru a mulțumi și industria europeană de apărare, Germania fiind un pilon esențial al acesteia, dar și nevoile Luftwaffe, nemții au găsit un compromis între piața europeană și cea americană.
Era vorba de o achiziție de aproximativ 90 de Eurofighter și 45 de aeronave F/A-18 Super Hornet. În ceea ce privește F/A-18 era vorba de două versiuni. 30 de avioane F/A-18F Super Hornet și 15 avioane E/A-18 Growler (o variantă de Super Hornet), pentru asigurarea capacității germane de suprimare a apărării antiaeriene a inamicului - SEAD (Suppression of Enemy Air Defense).
Boeing vrea revanșa în 2022 și plusează în Germania, stat care admite că ar putea reveni la decizia privind achiziționarea de F-35
F/A-18 Super Hornet, sursă foto: US Air Force
Doar că noua conducere politică a Germaniei a redeschis o ușă ce părea închisă definitiv către F-35. Și a deschis-o larg.
Din câte se pare, motivul pentru care Berlinul a revenit asupra acestei decizii sunt cele 20 de bombe nucleare B-61, care au fost date de Statele Unite Germaniei în cadrul programului NATO „Nuclear Sharing”. Iar pentru că SUA nu acordă licență pentru ca Eurofighter să transporte aceste bombe, soluția ar putea fi F-35.
În acest context Boeing vrea revanșa în 2022 și încearcă să pluseze în competiția din Germania.
Gigantul american a anunțat printr-un comunicat, citat de Defense News, că dacă Germania va alege Super Hornet va implica în program și industria locală de apărare.
Boeing susține că a demarat discuțiile cu 10 companii din domeniul apărării din Germania în acest sens. Americanii nu precizează despre ce companii ar fi vorba, dar precizează că implicarea industriei germane se ridică la aproximativ 3.5 miliarde de euro.
Foarte interesant e că acest comunicat al Boeing vine doar la câteva zile după ce noul ministru al Apărării l-a notificat pe cancelarul Olaf Scholz cu privire la posibilitatea de a achiziționa F-35.
Desigur, nu e nicio coincidență. Rămâne de văzut cum se vor derula lucrurile în program și, într-un final, cum va alege Germania.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News