Dezvoltarea F-22A Raptor a început în 1991, în timp ce programul F-35 Lightining II a debutat 10 ani mai târziu. S-ar putea crede că între cele două tipuri de aeronavă există o diferență generațională la nivelul microelectronicii și, probabil, chiar există, determinând anumite incompatibilități. Cu toate acestea, inginerii Lockheed Martin de la sfârșitul secolului XX s-au dovedit adevărați vizionari, optând pentru o arhitectură deschisă, care a permis noi modernizări. Abordarea de atunci a permis ca 30 de ani mai târziu, legendarul avion să poată primi aceleași upgrade-uri ca fratele său mai mic, dar mai sofisticat, F-35. Desigur, la fel de vizionare s-au dovedit și Forțele Aeriene americane care au optat și a doua oară tot pentru Lockheed Martin.
Primul pas în unificarea programelor software a constat în verificarea compatibilității dintre sistemele de operare ale celor două tipuri de aeronavă, prin testarea pe F-35 a unei serii de aplicații tactice software recent dezvoltate, de guvern și industrie, pentru F-22.
După acest prim succes s-a trecut la faza a doua, care a constat în actualizarea de către echipa de programare destinată proiectului a aplicațiilor, proces desfășurat la Baza Aeriană Hill din Utah, și testarea funcționalității acestora în mai puțin de 24 de ore la o altă bază aeriană – baza Edwards, fiind, probabil, pentru prima dată când se trece de monopolul fabricantului pentru a face un upgrade de o asemenea amploare, pe două tipuri diferite de aeronave.
Acest proiect a realizat trei progrese cheie pe care membrii echipei de inovație le numesc schimbători de joc pentru viitorul flotei de luptă stealth și, potențial, pentru toate aeronavele militare americane. Inovațiile constă în capacitatea de a utiliza același software pe diferite avioane militare; capacitatea de a procura acel software de la un set divers de furnizori, inclusiv de la lideri din industria de software și laboratoare guvernamentale; și capacitatea de a actualiza acel software în mai puțin de o zi, de 30-60 de ori mai rapid decât era posibil anterior, a informat Baza Aeriană Edwards într-un comunicat din 7 iunie.
Americanii s-au bazat exclusiv pe Lockheed Martin pentru integrarea softului
Din punct de vedere istoric, aeronavele militare s-au bazat exclusiv pe producătorul de aeronave pentru a efectua upgrade sau modificări software, cu o capacitate limitată de a integra software de la furnizori externi. În plus, din cauza naturii integrate a software-ului aeronavelor stealth, dezvoltarea și implementarea modificărilor software necesita anterior un proces îndelungat, limitând aeronavele la actualizările anuale de software, indiferent de evoluțiile și cerințele operaționale. În plus, fiecare aeronavă (ca tip și, probabil, și ca versiune de fabricație – nota autorului) a necesitat un proces unic de dezvoltare și testare, crescând costurile și întârziind implementarea.
Pentru a schimba această dinamică, mai mulți piloți și ingineri militari americani s-au asociat în scop de a dezvolta și implementa un „magazin de aplicații” deținut și controlat de guvern pentru aceste avioane de luptă. Acest lucru a fost realizat prin combinarea arhitecturii software deținute de guvern cu un sistem de procesare avansată instalat recent bordul acestor aeronave, sistem care crează un spațiu de memorie guvernamental pentru noul software tactic. Echipa lucrează acum pentru a popula acest spațiu cu capabilitățile avansate de care au nevoie acești luptători pentru a-și menține dominația pe cer.
Softul comun pentru F-35 și F-22 va schimba dramatic modul capabilității în prima linie
„Abilitatea de a folosi un software comun pentru F-35 și F-22 va schimba dramatic modul în care aducem capabilitățile în prima linie”, a spus Lt.col. Raven LeClair, co-fondatorul proiectului și pilot de testare F-35. „Acum, în loc să fim nevoiți să definim, să achiziționăm, să testăm și să punem la punct o capabilitate software pe fiecare aeronavă în mod individual, putem câștiga multă eficiență prin dezvoltarea unei capabilități o dată și lansând-o pe toate avioanele de luptă din a 5-a generație, economisind sute de milioane de dolari, dacă nu mai mult, în costuri precum și salvând anii necesari pentru dezvoltare.”
Echipa a subliniat, de asemenea, beneficiile aduse de accesul la un grup mai mare de furnizori de software. „S-a acordat multă atenție modului în care armata poate valorifica cele mai bune contribuții din partea guvernului, industriei și mediului academic pentru a-și menține avantajul, dar în trecut au existat bariere considerabile la intrarea pe piața apărării”, a spus maiorul Allen Black, co-fondator al proiectului și pilot de testare F-22.
Echipa se grăbește să sublinieze că viteza de livrare este poate cea mai importantă. „Strategia Națională de Apărare identifică necesitatea de a experimenta rapid și apoi de a eficientiza achizițiile pentru a oferi capabilități avioanelor de luptă în timp relevant din punct de vedere strategic”, a declarat maiorul Cameron Jones, pilot de testare F-22 și parte a echipei fondatoare. „Este vital să fim capabili să dezvoltăm și să oferim rapid capabilități, deoarece cel mai bun software din lume nu va face diferența dacă este prea târziu în luptă.”
Noul software permite integrarea mai rapidă a noilor sisteme și echipamente, deoarece a lucrează izolat de sistemele critice ale aeronavelor, cum ar fi cel de zbor. „Acest proiect ne permite să încărcăm software nou și să actualizăm software-ul existent separat de siguranța sistemelor de zbor ale aeronavei, astfel încât să putem face modificări în câteva ore în loc de luni. Această capacitate înseamnă că dezvoltatorii vor putea face schimbări rapide pe baza feedback-ului pilotului, scurtând dramatic timpul necesar pentru a obține un produs pe teren”, a spus Jones.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News