Publicația franceză Zone Militaire a anunțat că, oficial, pe data de 19 august Pentagonul a anunțat că a alocat producătorului american General Atomics un contract în valoare de aproape 9 milioane de euro pentru dezvoltarea de catapulte electromagnetice EMALS plus sisteme auxiliare, destinate portavionului francez care va fi construit în programul PANG.
Programul PANG va duce la construirea unui nou portavion francez de ultimă generație pentru Marina franceză, un portavion cu propulsi nucleară, care va înlocui portavionul francez Charles de Gaulle. În momentul de față noul portavion se află în faza de proiectare.
Parisul plănuiește ca în 2038 noul portavion să îl înlocuiască pe Charles de Gaulle.
Video de prezentare publicat de Marina franceză a programului PANG - noul portavion cu propulsie nucleară a Franței:
A partir de 2038, il succédera au Charles de Gaulle. Plus grand, plus puissant, doté d’une propulsion nucléaire, il permettra à la ???????? de conserver sa capacité de projection de puissance aéromaritime en s'adaptant aux défis à venir. Voyage dans le futur à la découverte du PA-NG ! pic.twitter.com/l1PXXyR56G
— Marine nationale (@MarineNationale) April 12, 2022
Francezii s-au inspirat în alegerea capatultei electromagnetice din noul portavion american USS Gerald R. Ford
DSCA estimează că valoarea contractului se ridică la 1.3 miliarde de dolari, adică aproximativ 1.2 miliarde de euro. Francezii amintesc că prețul e doar estimativ, așteptându-se la final să fie mai mic sau chiar mai mare, în funcție și de cursul monedei euro.
Noile catapulte electromagnetice alese de francezi sunt cele aflate și pe cel mai nou portavion al SUA - USS Gerald R. Ford. Anul trecut o delegație franceză a fost în SUA unde a „inspectat” portavionul american.
Cert e că americanii par să fi rezolvat problema cu catapulta electromagnetică EMALS. Aceasta părea să fie „călcâiul lui Ahile” pentru portavionul american. Problemele cu acest sistem nou au început încă din 2017. Atunci, fostul președinte Donald Trump, după ce a inspectat nava, s-a arătat dezamăgit de noile sisteme de catapultare electromagnetică și a cerut revenirea la vechile sisteme implementate pe portavioanele din clasa Nimitz. Dar americanii par să fi rezolvat marea problemă a USS Gerald R. Ford iar acum EMALS vor fi implementate și pe noul portavion de ultimă generație al Franței.
Sistemele de catapultare STOBAR și CATOBAR
Programul PANG - noul portavion cu propulsie nucleară pe care Franța îl dezvoltă. Imagine concept, sursă foto: Naval Group
Sistemul de decolare STOBAR (Short Take-off but arrested recovery), este cel clasic, folosind rampa - ski jump -. De precizat că aeronavele care operează de pe acest sistem au o încărcătură de armament mai mică și o rază de acțiune mai mică în comparație cu aeronavele care operează de pe configurație CATOBAR.
Sistemul de decolare CATOBAR (Catapult Assisted Take-off Barrier assisted recovery) este sistemul de decolare care operează cu catapulta cu aburi sau catapulta electromagnetică.
De subliniat că sisteme CATOBAR sunt folosite de portavioanele cu propulsie nucleară, precum Chares de Gaulle sau portavioanele Statelor Unite ale Americii. Spre exemplu, Admiral Kuznețov, care are propulsie clasică, utilizează configurația de decolare STOBAR.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News