Acordul ,,Icebreaker'', semnat de Statele Unite, Canada și Finlanda, vrea să submineze dominația Rusiei în Arctica

Cristian Soare |
Data actualizării: | Data publicării:

Prin semnarea unui memorandum de înțelegere luna aceasta, Statele Unite, Canada și Finlanda avansează în ceea ce analiștii militari consideră a fi un răspuns tardiv, dar foarte necesar la amenințarea tot mai mare a Rusiei și a Chinei în Oceanul Arctic. În cadrul ,,Icebreaker Collaboration Effort'', sau ICE Pact, cele trei țări au convenit să facă schimb de informaţii și cercetarea pentru a construi spărgătoare de gheață care pot asigura suveranitatea fiecărei țări într-un ocean care devine din ce în ce mai navigabil din cauza schimbărilor climatice.

În timp ce diminuarea calotei glaciare polare face această regiune mai accesibilă pentru transportul maritim comercial și explorarea resurselor, Pactul ICE este determinat în mare parte de preocupările legate de capacitățile arctice ale unei Rusii și ale unei Chine din ce în ce mai ostile, a căror prezență în regiune crește rapid.

„Până vara trecută, te puteai aștepta la o singură navă de cercetare chineză în Arctica. Vara trecută, au fost cinci”, a declarat luna aceasta amiralul Linda Făgan, comandantul Pazei de Coastă a SUA, la un forum de securitate din Halifax, Canada.

Luând cuvântul în cadrul aceluiași forum, ministrul canadian al apărării, Bill Blair, a declarat că țara sa observă „activitățile a doi adversari specifici, China și Rusia, în această regiune”.

Blair a spus că, în timpul trecerilor lor prin Arctică, rușii „nu arată niciun respect pentru ordinea internațională bazată pe reguli și niciun respect pentru suveranitatea și interesele economice ale altor țări”.

Potrivit acestuia, China are două strategii de a utiliza Arctică, prima fiind investițiile semnificative în infrastructura critică și de altă natură.

„Iar a doua este ceea ce ei numesc cercetare științifică. Și vedem o creștere uriașă a prezenței lor în Arctica. Și nu este vorba doar de cercetare științifică. Ei cartografiază fundul mării. Ei colectează informații”, a spus el.

Experții spun că Rusia este cu mult înaintea Statelor Unite și a aliaților săi din NATO în ceea ce privește spărgătoarele de gheaţă, în principal pentru că a dezvoltat de ani de zile o rută de transport maritim comercial prin coasta sa arctică, cunoscută sub numele de Ruta Mării Nordului. Această rută prezintă un interes deosebit şi pentru China, ca o scurtătură pentru comerțul său cu Europa.

Dar activitățile navale ale Rusiei cu spărgătoare de gheaţă nu mai sunt conduse doar de considerente economice, spune Heather Exner-Pirot, cercetător la Institutul Polar al Centrului Wilson din Washington, DC.

„Primul său spărgător de gheață de luptă armat, Ivan Papanin, este în curs de testare și este pregătit să se alăture Flotei de Nord a Rusiei până la sfârșitul anului 2024. China își consolidează rapid capacitatea și săptămâna trecută a pus în funcțiune a patra navă polară, Jidi”, menţionează Heather Exner-Pirot într-un articol publicat pe site-ul web al Wilson Center.

Deși estimările exacte variază în funcție de modul în care se definește un spărgător de gheață polar. Conform World Factbook al CIA, Rusia dispune de 18 astfel de nave de diferite clase, parte a unei flote de 46 de spărgătoare de gheață care include singurele două spărgătoare de gheață cu propulsie nucleară din lume. Potrivit unui grafic întocmit de Biroul pentru căile navigabile și politica privind oceanele al Pazei de Coastă a SUA, Rusia intenționează să construiască sau construiește încă 11.

Conform CIA World Factbook, Canada ocupă locul al doilea în lume cu 18 spărgătoare de gheață, însă numai una este potrivită pentru misiuni polare. Celelalte sunt utilizate în principal pentru a menține deschise canalele de navigație comercială prin Calea Maritimă Sfântul Laurențiu în timpul iernii. Canada construiește încă două spărgătoare de gheață polare și intenționează să construiască alte cinci.

Conform celor mai multe estimări, Finlanda are cel puțin opt spărgătoare de gheață capabile să opereze în condiții polare, pe care le utilizează în principal pentru a îndepărta gheața din jurul porturilor de la Marea Baltică.

Finlanda este, de asemenea, considerată un lider mondial în proiectarea și construcția de spărgătoare de gheață, dar nu a reușit să le vândă Rusiei, principalul său client, de la invazia la scară largă a Ucrainei. Experiența Finlandei va fi esențială pentru programul ICE Pact.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt3
NoMy - smt4.5.3
pixel