Negocierile cu privire la repartizarea producției și problemele de proprietate intelectuală au fost destul de dificile, la un moment dat reprezentanți ai industriei franceze de apărare anunțând că, se ia în calcul și varianta ca Franța să dezvolte singură avionul.
„Organizarea industrială a programului a fost determinată în așa fel, încât, să asigure coerența și eficacitatea proiectului, prin reunirea celor mai avansate abilități ale companiilor industriale din fiecare țară într-un parteneriat echilibrat, larg și aprofundat”, se precizează în comunicatul de presă privind acordul.
Potrivit Ministerului spaniol al Apărării, acordul acoperă fazele 1B și 2 ale programului, care se vor derula în perioada 2021-2027 și în care „vor fi elaborate planurile tehnologice industriale, necesare dezvoltării de prototipuri, care vor permite definirea tehnologiilor cheie ale FCAS”.
În detaliu, faza 1B prevede o investiție totală de 3,6 miliarde de euro, finanțată în mod egal de cele trei țări. Apoi, faza 2, care se va desfășura în perioada 2024-2027, este estimată la o valoare totală de 5,04 miliarde.
Totuși, potrivit publicației franceze ”Zone Militaire”, mai sunt încă unele detalii de pus la punct, care vor fi rezolvate în următoarele săptămâni, prin discuții între reprezentanți ai guvernelor și ai companiilor implicate.
În marja acordului interguvernamental, șefii statelor majore de forțe aeriene din cele trei țări au semnat un document, care prezintă „cerințele operaționale comune” (inclusiv stealth, rețea de senzori, război electronic, armament etc.), la care FCAS va trebui să răspundă.
Anterior, în iunie în timpul unei audieri parlamentare, generalul Philippe Lavigne, șeful statului major al forțelor aeriene franceze (CEMAAE), a declarat: „Împreună cu omologii mei, german și spaniol, continuăm activitatea de stabilire a nevoilor operaționale, care a început în 2018. Am definit în jur 90 de cerințe principale, care privesc diferiți piloni. Continuăm să le rafinăm. Operaționalizarea FCAS a fost stabilită pentru 2040. Prin urmare, este esențial ca acest program să fie suficient de agil pentru a lua în considerare atât viitoarele inovații tehnologice, cât și rezultatele studiilor comune. Va trebui să lucrăm în special la componentele de stealth și conectivitate".
În paralel de demersul pentru FCAS, Marea Britanie, Italia și Suedia au constituit un alt pol european, care să dezvolte tot un avion de luptă invizibil – numit Tempest, încadrat ca nivel de evoluție la generația a 6-a. Termenul de operaționalizare pentru Tempest este anul 2035.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News