Avioanele MiG-21 LanceR vor zbura încă aproximativ un an, până la 15.03.2023, iar obiectivul e menținerea antrenamentului piloților și misiuni de poliție aeriană, anunțul fiind făcut chiar de MApN.
Vor fi achiziționate încă două escadrile de F-16 Fighting Falcon, care vor asigura perioada de tranziție către generația a V-a, adică înzestrarea cu F-35 Lightning II.
Cu toate că decidenții politici au anunțat urgentarea achiziției F-urilor norvegiene, Oslo a anunțat că estimează că primele F-16 vor ajunge în România în 2023, adică anul viitor. Aeronavele vor fi readuse la starea de funcționare și apoi vor fi întreținute astfel încât să fie din nou gata de serviciu.
Trecerea de la MiG-21 LanceR la F-16 Fighting Falcon nu e un proces foarte complicat
Provocări vom întâmpina cu siguranță cu resursa umană. Cu achiziția urgentată sau nu, e clar că avioanele F-16 norvegiene vor veni într-un flux foarte mare. Astfel, una din provocările pe care le va înfrunta România va fi să reușească să pregătească piloți, operatori, tehnicieni pentru F-16 Fighting Falcon, proces deloc ieftin și simplu.
În marja expoziției Black Sea Defense & Aerospace 2022 (BSDA), care a avut loc la finalul lunii mai, DefenseRomania a discutat cu Thomas Bill, fost pilot de F-16 Fighting Falcon și actualmente Capture Manager la compania Lockheed Martin, abordând mai multe subiecte. Unul dintre ele s-a referit exact la dificultatea formării piloților de F-16.
Acesta ne-a mărturisit că România are un avantaj important în contextul în care LanceR, versiunea modernizată a MiG-21 și aflată în dotarea Forțelor Aeriene Române, se aseamănă cu F-urile în ceea ce privește multe sisteme, inclusiv avionica. E practic aproape ca o trecere de la o versiune mai veche de F-16 la una mai modernă.
„România deține două escadrile de avioane MiG-21 LanceR. Piloții aceștia pot trece printr-un program de instruire în urma căruia să piloteze avioane F-16 Fighting Falcon”, e de părere Thomas Bill.
„Nu uitați că acestea (n.r. - MiG-21 LanceR) sunt aeronave deja modernizate. Trecerea de pe un MiG-21 pe un F-16 e foarte dură. Dar MiG-21 LanceR are spre exemplu o avionică modernizată, oarecum similară cu F-16. E mai mult ca și cum s-ar trece de la o versiune mai veche a F-16 pe una mai nouă, desigur cu unele diferențe”, a adăugat pilotul american.
Pilotul american Thomas Bill spune că în aproximativ 6 luni piloții români ar putea atinge un nivel de bază pentru pilotarea F-16
F-16, România, sursă foto: Forțele Aeriene Române
Thomas Bill a avansat și un orizont de timp în ceea ce privește trecerea de la MiG-21 LanceR la F-16 Fighting Falcon, în contextul în care următoarele două escadrile vor veni într-un flux ridicat.
Pilotul american crede că în aproximativ 6 luni piloții români ar putea atinge un nivel minim de bază care să permită pilotarea F-urilor achiziționate din Norvegia.
„E vorba de un program de minimum 6 luni, dar depinde mult și de calificarea pe care deja piloții o au și care e obiectivul. Pentru ca un pilot să învețe capabilitățile de bază pentru a zbura un F-16 are nevoie de aproximativ 6 luni, uneori poate fi chiar mai puțin”, a conchis Thomas Bill, în discuția purtată cu DefenseRomania.
Totuși, pilotul american a subliniat că pentru nivele superioare, spre exemplu în cazul unui pilot team leader, programul de instruire al piloților e mai complex și poate dura mai mult, undeva la 9 luni, fiind necesar un nivel de training suplimentar.
Înzestrarea Forțelor Aeriene Române cu F-16 Fighting Falcon
Avioane F-16 din dotarea ROAF, sursă foto: Forțele Aeriene Române
Pe 22 decembrie 2021, Ministerul Apărării Naționale a primit aprobarea prealabilă pentru inițierea procedurii de atribuire a contractelor de achiziție pentru pachetul de 32 de avioane F-16 Fighting Falcon, în configurație M6.5.2 și suport logistic de la Guvernul Norvegiei și a bunurilor și serviciilor pentru modernizare de la Guvernul Statelor Unite ale Americii, necesare realizării Capabilității Operaționale Aeriene de Tranziție.
România va achiziționa 32 de avioane F-16 A/B Block 20 pentru 354 de milioane de euro plus 100 de milioane de euro pachet logistic.
Țara noastră deține deja o escadrilă de F-16 formată din 17 aparate achiziționate pentru 930 de milioane de euro din Portugalia, dar într-o configurație inferioară. Acestea vor fi modernizate la Aerostar Bacău și aduse la configurația celor norvegiene.
Avioanele F-16 achiziționate din Portugalia au însă o resursă mult mai mare, se află cam la jumătatea ciclului de viață, în schimb ce aeronavele ce vor fi achiziționate din Norvegia mai au în medie cam 2.500 de ore, ceea ce înseamnă aproximativ 10 ani de zbor.
Obiectivul e ca cele trei escadrile să asigure trecerea la F-35 Lightning II.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News