România intenționează să achiziționeze 32 de avioane F-16 din Norvegia pentru 354 de milioane de euro. Valoarea programului se va ridica la 454 milioane de euro, diferența de 100 de milioane fiind reprezentată de suportul logistic şi echipamentele specifice incluse în pachetul de la Guvernul Statelor Unite ale Americii.
În cursul acestei zile partidul AUR a anunțat, printr-un comunicat oficial, că va vota împotriva acestei achiziții. Potrivit senatorului Claudiu Târziu, copreședinte AUR, România ar fi trebuit să achiziționeze 10 aeronave noi.
De precizat că avioanele F-16 Fighting Falcon care vor fi achiziționate din Norvegia au o vechime de aproximativ 40 de ani și se află pe finalul resursei de viață.
Desigur, criticile aduse de partidul în cauză și opoziția împotriva achiziționării de F-16 norvegiene sunt pur politice și nu au la bază vreo evaluare tehnico-militară.
Tot în context politic e clar că achiziția va trece de Parlament fără probleme, actuala coaliție de guvernare având o majoritate zdrobitoare în for.
F-16 noi sau F-16 second hand? O decizie politică și strategică
Sursă foto: Foto: Bogdan PANTILIMON, Statul Major al Forțelor Aeriene via. Forțele Aeriene Române
Opinia autorului: Dar rămâne întrebarea dacă România ar fi trebuit sau nu să achiziționeze aeronave F-16 second hand.
Un răspuns sigur e că acest lucru ar fi trebuit să se întâmple deja de 15-20 de ani. Atunci ar fi fost ideal să avem complete trei escadrile.
Cei care critică achiziția arată cu degetul către „vârsta” avioanelor și către faptul că ele se află deja la finalul pe finalul resursei de zbor. E greu de contrazis acest lucru.
Trebuie specificat însă că avioanele F-16 A/B Block 20 norvegiene vor fi achiziționate la un preț foarte bun. Iar configurația lor M6 e superioară primelor 17 achiziționate din Portugalia care sunt M5 și care vor fi aduse și ele la acest standard. Mai mult, F-urile norvegiene vor fi modernizate în țară, unde Aerostar este centru de mentenanță și modernizare F-16.
În aceste condiții avionalele F-16 din Norvegia vor mai putea zbura cam până la finalul acestui deceniu. Și să nu uităm că România este într-o perioadă de tranziție pentru a face pasul către F-35 Lightning II, aeronave pe care așa cum spunea și ministrul Vasile Dîncu încă nu ni le permitem.
România și-ar fi permis un număr mult mai mic de F-16 noi dacă probabil „tăia” de la alte programe de înzestrare.
Decizia de a achiziționa F-16 norvegiene second hand a fost una strategică și politică, într-o perioadă de tranziție. În scrisoarea trimisă de MApN către Parlament pentru aprobarea achiziției se precizează că F-urile norvegiene au fost „singura soluţie identificată în prezent”, fapt ce indică strategia de a achiziționa aeronave second hand care să pregătească trecerea la următoarea generație.
În acest moment prioritară devine achiziția de drone care să completeze escadrilele de F-16.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News