Publicitate
În această vară gigantul american Lockheed Martin a accelerat negocierile privind semnarea unui contract cu Germania pentru achiziţia unor avioane de luptă F-35 Lightning II.
Comandă este evaluată la 8,4 miliarde de dolari și include 35 de avioane de tip F-35A, plus muniții și echipamente suplimentare necesare pentru a le face operaționale.
În urmă cu trei ani, Germania decisese să nu opteze pentru F-35 ca înlocuitor al Tornado. Ministrul german al Apărării de atunci, Ursula von der Leyen, a decis în ianuarie 2019 că atât Eurofighter-ul deja introdus în dotarea Luftwaffe, cât și aeronava americană F/A-18 ar putea fi succesori ai Tornado.
Tornado, care a intrat în serviciu în anii 1970, este aeronava desemnată de Luftwaffe pentru a transporta cele 20 de bombe nucleare B61 fabricate în SUA și stocate în Germania.
Decizia privind achiziția de F-35 a fost luată pe fondul faptului că doar F-35 va fi certificat pentru a transporta aceste arme nucleare.
Industria de apărare germană critică achiziția de F-35 și spune că Germania va deveni dependentă de SUA
Doar că procesul de achiziție se pare că exclude industria de apărare germană.
Nemții nu vor fi implicați nici măcar în mentenanța avioanelor de generația a V-a americane.
BDLI (o asociație a producătorilor de armament din Germania) a criticat achiziția și faptul că industria germană nu va fi implicată în acest proces, vorbind inclusiv de amenințări la suveranitatea statului.
„Cei care au decis achiziția nu s-au gândit la consecințele pe care contractul le va avea asupra industriei de apărare. Alte state reușesc să se asocieze cu companiile care vând armamentul în programe de offset. Noi vrem doar să trimitem valize de bani în SUA cu consecințe posibil la fel de fatale precum dependența Rusiei de China în ceea ce privește energia, materii prime și semiconductori”, a precizat pentru publicația germană WirtschaftsWoche, Martin Kroell, reprezentant al companiei Autoflug din Hamburg, cunoscută pentru producția de componente ale aeronavelor, inclusiv scaunele de catapultare. El spune că prevenirea „pierderii suveranității” industriale e în mâinile parlamentului de la Berlin.
Reprezentații industriei de apărare din Germania spun că, potrivit acordurilor preliminare ale achiziției de F-35, industria e „lăsată în afara programului”.
Mentenanța de pe durata de viață a F-35, o miză de miliarde de euro
F-35, sursă foto: Lockheed Martin
Astfel, instruirea piloților și tehnicienilor pe durata de viață a aeronavelor, mentenanța F-35, dar și furnizarea de piese de schimb și upgrade-uri aduse avioanelor reprezintă mai mulți bani decât achiziția în sine.
„Întregul ciclu de viață al aeronavelor, de până la 40 de ani, reprezintă nu mai puțin de 70% din costurile totale ale programului”, subliniază și Wolfgang Schoder, vicepreședinte al Airbus Helicopters Deutschland
În contextul în care nu vorbim doar de achiziția de F-35 de către Germania, dar și a 60 de elicoptere Chinook, dar și a 7 avioane de patrulare maritimă de tip P8 Poseidon americane, potrivit sursei citate vorbim pe durata programelor de peste 50 de miliarde de euro.
Descarcă-ți aplicația DefenseRomania. O poți instala de aici: Android (Magazin Play) iOS (App Store)
Industria de apărare germană admite că implicarea ei în procesul de producție al acestor contracte va complica mult procedura de achiziție, dar subliniază că în ceea ce privește mentenanța lucrurile pot fi mult mai ușor negociate.
Iar în cazul în care industria va fi complet exclusă din aceste achiziții de tehnică militară americană, industria de apărare germană atrage atenția că banii investiți nu se vor întoarce în economia germană.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News