Lansat la apă pe 21 ianuarie 1954, submarinul USS Nautilus avea să intre în dotarea US Navy câteva zile mai târziu. La acele momente un submarin cu propulsie nucleară reprezenta o inginerie invidiată de toată lumea. Acest submarin a reușit să doboare recordurile de imersiune deținute de submarine cu propulsie diesel. De asemenea, USS Nautilus a doborât recordul de anduranță fiind singurul submarin de la acea vreme care a reușit să traverseze Polul Nord pe sub calota de gheață, mai spune David Norquist.
Operațiunea de traversare a Polului Nord a purtat numele de cod "Sunshine" și a avut loc la ordinul președintelui american Dwight David Eisenhower.
Did you know that on this day in 1954, the @USNavy launched the first nuclear-powered submarine? The #USSNautilus could remain submerged much longer than diesel-electric submarines, breaking many endurance records to include the first submerged transit of the North Pole. pic.twitter.com/oiAgQ6Eknw
— Deputy Secretary of Defense David L. Norquist (@DepSecDef) January 22, 2020
USS Nautilus, botezat așa după celebrul roman al Jules Verne "20.000 de leghe sub mări", s-a scufundat în Marea Beaufort la 1 august, iar la 3 august 1958, la 23:15, a devenit prima navă care a ajuns la Polul Nord. Posibilitatea de a naviga pe latitudini extreme a fost permisă de tehnologia Sistemului de Navigație Inertială N6A-1 introdus pe avioanele de cercetare ale US Air Force fiind efectuată și o modificare pentru uz naval, N6A folosită pe racheta Navaho. De la Polul Nord, submarinul a continuat în imersiune și, după 96 de ore și 2.940 km pe sub gheață, a ieșit la suprafață în nord-estul Groenlandei.
Navigarea pe sub stratul de gheață arctic a fost dificilă. La peste 85 ° N, atât busolele magnetice, cât și giroscopurile normale devin inexacte și exista riscul ca submarinul să devină dezorientat sub gheață și ca echipajul să fie nevoit să joace „ruleta longitudinală". Comandantul Anderson a avut în vedere utilizarea torpilelor pentru a străpunge gheața dacă submarinul trebuia să iasă la suprafață. Cea mai dificilă parte a călătoriei a fost în strâmtoarea Bering. Gheața s-a extins până la 18 m sub nivelul mării. În timpul primei încercării de a trece prin strâmtoarea Bering, nu a fost suficient loc între gheață și fundul mării. În timpul celei de-a doua încercări submarinul a trecut printr-un canal cunoscut, aproape de Alaska (aceasta nu a fost prima alegere, deoarece submarinul a vrut să evite detectarea de către navele sovietice).
Submarinul a fost retras din uz în anul 1980. În 1982 acesta a ajuns la Muzeul Forțelor Navale din Groton, Connecticut. Anual această navă este vizitată de peste 250.000 de oameni.
Vezi și: Rusia a lansat la apă primul submarin nuclear clasa Yasen-M (Video)
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News